středa 10. října 2012

Kde v Torontu nakupovat?

Rozhodla jsem se s vámi sdílet trošku veledůležitého moudra. Nechala jsem usadit své zážitky z Toronta a nyní je na čase sepsat mé bohaté zkušenosti do nákupních průvodců. Ten první je na pořadu dnes. Je mi jasné, že většina z vás se v budoucích několika následujících týdnech nechystá právě do Toronta, ovšem na druhou stranu před svým pobytem jsem strávila asi tak týden po večerech on-line a hledala jsem, co nesmím minout. Bylo by škoda tyto nabyté znalosti zastrčit do mých osobních mozkových závitů a zapomenout.

Připravte se na to, že Toronto je veliké. I když je hlavní centrum města celkem kompaktním územím, kde najdete všechny obchody a jiné turistické seance (věž, zámek, přístav, universitu, parlament, hokejovou síň, železniční stanici a mnohé další - to už vám poradí každý běžný průvodce), počítejte s tím, že se nachodíte několik dnů. Opravdu to není tak jednoduché jako z Florence k Palladiu, po Příkopech k Tescu a Václavským náměstím zpět. Ulice jsou v Kanadě širší a delší, obchodů je více a ještě více.



(1) Honest Ed's
Víte co, mě na nějaký ten luxus moc neužije. Ale ukažte mi několikaposchoďový obchoďák se vším možným haramburdím, dejte mi tři hodiny a budu šťastná. U Eda koupíte všechno, na co si vzpomenete, všechno, co jste už dávno zapomněli, i všechno, o čem jste ani nevěděli, že potřebujete... a za krásné ceny. Výběr je sice omezen, nakonec Ed je prostě diskontní obchoďák, ale tak pro nás (ne tak obchody obdařené ze střední Evropy osoby) je to ráj. Pokud jste v Torontu a chcete nakupovat, zamiřte nejdřív k Edovi, vyberte si dle potřeb a tajných přání... a pak teprve začněte odškrtávat nákupní seznam v jiných obchodech. U Eda totiž nakoupíte levněji a navíc narazíte na takové zajímavosti, o kterých se vám ani nesnilo.
Menší nevýhodou je poloha Eda, je to daleko od centra a kolem dokola toho moc jiného zajímavého není. Jestli si dobře pamatuji, tak tam nejede ani žádná tramvaj, metro nebo pěškobus to jistí... sice se trošku projdete, ale stojí to celkem za to. Ed's vypadá z venku velmi americky a pokud budete v těch správných ulicích, tak ho nemůžete minout. Je tedy pravda, že já jsem žena, která se vyzná v mapách, ale i tak... Eda jsem našla na první pokus, přímou cestou pěšky (tak hodinku) z Chinatownu. Je vtipný, že vstupní i výstupní dveře jsou na mřížové kolotoče a navíc samotný obchoďák vypadá jak pajzl nejvyššího stupně. A tak se postupně proplétáte tím labyrintem dvou budov a snad tří pater, různých mezipater a postranních schodišť a uprostřed babských spoďárů velikosti 24 amerického číslování najdete tu nejúžasnější letní sukni, po které jste vždycky toužily, jen jste to nevěděly. Jasně je to vlastně taková variance na naše tržnice, třeba kabelku nebo boty bych si tam nevybrala (nemám ráda odér plastu recyklovaného v Číně), hrabárna je to taky slušná, ceny prý bývaly kdysi dávno mnohem nižší... ale při příchodu k pokladnám jsem objevila Beauty Department a byla jsem v sedmém nebi.

chtěla bych studovat na torontské univerzitě... odtama je to k Edovi jenom kousek


(2) Winner's
Winner's je síť diskontních obchodů s velkým tématickým záběrem. Mě samozřejmě nejvíc zajímalo opět Beauty Department, Clothing, Shoes, Bags... Připravte se na luxusní značky a hrabárnu. Není to secondhand, zboží je nové a nepoužité, prostě klasický outlet toho, co kde po celé Kanadě zbylo. Daný model je většinou jenom v jedné velikosti a pro úspěšný lov se musíte prohrabat hromadou balastu. A stejně se pak stane, že ty nejlepší kalhoty budou mít jen v o číslo větší velikosti. Zkoušela jsem si takto skvělé džíny Monkey Business (ve velikosti 40 - škoda) a kabátek Chanel (ve velikosti 42 a s cenovkou kolem $80 - dvakrát škoda, kdyby byl o polovinu levnější, nejspíš bych si koupila i tu velkou velikost). Šaty Donna Karan taky byly už jen ve čtyřicítkových velikostech, asi to chce trošku vychytat, kdy dostávají nové zboží, na to jsem ovšem čas neměla.
Kosmetika je v trošku žalostném stavu, musíte se smířit s tím, že oční stíny jsou rozbité a vysypané, krabičky pootvírané a rtěnky ozkoušené. Ale dá se najít i naprosto neporušená perla, musíte hledat a trpělivost vaše se vám odmění. Cargo, Lancome, Stila, trošku Chanelu i Dioru... s cenou dejme tomu $10 dolarů za kus, asi tak plus mínus. Paletky, tvářenky, makeupy, tužky, krémy, séra, čistící gely a tak dále, však nejlépe víte, po čem vaše srdíčko touží. Sortiment se obchod od obchodu liší, měla jsem v plánu navštívit všechna možná Winner's, nakonec jsem stihla jenom dva (na Spadina Ave a na Queen Street).

plný seznam obchodů můžete najít na winners.ca


(3) Shoppers Drug Markt
Klasická drogérie, ty v centru jsou většinou mixnuté i s parfumérií. Nabídnou to nejlepší ze všech známých značek. Ceny se dost liší v čase, hodně záleží na slevových akcích. Takže třeba Bouncy Blush od Maybelline jsem koupila za asi $3 v super akci, stejně tak tvářenky Physician's Formula v akci 1+1, ale za Revlon Lip Butter jsem platila $9, což mi přijde docela hodně. Pokud ovšem máte jakékoliv kosmetické přání je dobré najít ten největší Shoppers, ceny jsou tam dost často nižší než v Sephoře. Velmi hezký s parfumérií kombinovaný je na Queen street. (Myslím.) Jinak nějaký ten Shoppers najdete snad na každém třetím rohu.

(4) Eaton Centre
Jo, tak to je to nákupní centrum v centru Toronta, kde se střílelo, a snad z toho někdo i umřel. Takže mi doma zakázali vstup... Ale víte co... no... holky jsou holky, tak jasně, že jsem do Eatonu zašla. Bohužel jsem měla opravdu málo času (asi hodinu na celé centrum), což není reálné projít centrum kvalitně celé. Takže klasicky u mě to byla Sephora, Victoria's Secret (ty jsem měla raději vynechat, v poslední době mě kvalitou moc nepřesvědčili), Sears, Forever 21, možná ještě něco a pak už jen náhodně malé obchody po cestě ven. Pokud bych měla auto, asi bych raději vyjela k nějakému okrajovému centru, protože Eaton je plný lidí, anglicky i francouzsky mluvících Kanaďanů nebo amerických turistů, ale auto jsem neměla, nechtělo se mi dlouho zkoumat, jak se k takovému venkovnímu velkému nákupnímu centru dostanu torontskými raketami (raketa se říká autobusům, myslím, že možná jenom některým, každopádně na letiště vás doveze jedině Airport Rocket), takže mi Eaton musel stačit.



(5) King Street - Queen Street - Yonge Street
... aneb hlavní nákupní třídy, najdete tam spoustu známých značek, pamatuji si Lush, Khiels, H&M a k tomu ještě větší spoustu malých nezávislých obchodů. Strašně se mi líbí tématické pojetí čtvrtí, takže třeba ve Fashion District procházíte kolem samých obchodů s látkami a knoflíky. Opět jsme trošku zápasily s časem (a už i s financemi, protože jsme si nákupní ulice nechaly až naposledy), takže jsem nakonec nakoupila jen jedny úžasné šaty a suvenýrové sušenky (jestli něco, alespoň ty maple cookies si domů dovezte).
Yonge Street je nejspíš hlavní ulice Toronta, která vede od jezera (od přístavu trajektů na ostrovy) kolem Eaton Centre směrem na sever. King a Queen Street jsou kolmé na Yonge Street, rovnoběžné navzájem a rámují všechny ty možné torontské distrikty do úhledných obdélníků. Ještě je nutno poznamenat, že zajímavější mi přišla jejich West (tedy západní) část, když půjdete po části East, tak dojdete až k torontské pláži, což je tedy sakra daleko.



(6) Dolarama
Aneb území vše za dolar. Obchody tohoto typu najdete úplně všude, ty americké a kanadské jsou zábavné. Torontskou Dolaramu najdete například na Spadina Ave, pokud půjdete směrem k přístavu, tak je na pravé straně, spíš blíž k vodě než ke stanici metra. A hned naproti je jeden z torontských Winner's.

Všeobecně moc nedoporučuji Chinatown, vůbec jsem nepochopila, co je na té čtvrti tak skvělého a proč je doporučována v průvodcích, je to prostě taková přerostlá tržnice, plná Číňanů, i když uznávám, že jídlo je skvělé a obchody s tradičními čínskými bylinkami jsou zajímavé. Taky jsem nebyla v Little India, je to moc daleko od centra a trošku jsem se bála, že to bude menší variance na Chinatown jen s vonnými tyčinkami. Byla jsem v proslulém Kensington Market, ale nic jsem nekoupila, prostě je to jen větší tržnice. Lawrence Market jsem měla taky na seznamu, ale nestihla jsem to, člověk prostě nemůže mít všechno, beztak si myslím, že to je další tržnice. Dále je nutno pamatovat na to, že většina obchodů otevírá v jedenáct, některé dokonce i ve dvanáct, což se ukázalo jako nepříjemná skutečnost v situaci, kdy jsme nechaly ty pravé nákupy na poslední den a letadlo nám odlétalo v pět odpoledne.

Tak doufám, že tento předlouhý článek někomu pomůže v plánování jeho dovolené v Torontu. A kdyby ne... tak alespoň jste dneska ušetřili.

Za obrázky dnes děkuji maps.google.com!

12 komentářů:

  1. Dobré počteníčko:)Úplně se vidím, jak tam poletuju:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. však já taky poletovala, hlavně ten poslední den a stejně jsem skoro nic nestihla.

      Vymazat
  2. mně u toho strašně chybí fota :) ty jsi nic z toho nefotila?

    a winner´s bych u nás teda brala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. moc ne. jako mám vyfocených pár památek, ale to spíš z povinnosti. já na ty fotky fakt nejsem. třeba u eda jsem si to fakt chtěla nafotit... a zapomněla jsem.

      winners bych taky chtěla u nás... myslím, že se nedočkáme.

      Vymazat
  3. Tak americke obdoby Winners jako Ross, Marshals nebo vic highend Nordstrom rack jsem milovala a kdykoloiv za mnou prijel nekdo na navstevu a chtel vyhodne nakoupit, tak nase kroky mirily prave tam. V Cechach opravdu neco podobneho chybi. Jo a vsude vychvalovany a pry nejvetsi China Town mimo Cinu na svete v San Franciscu byla teda taky dost bida - az na pekingskou kachnu a jejich custard cakes=)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ty china towny fakt moc nechápu, ani v new yorku mi ta čínská čtvrť nic neříkala. hlavně, že veškeré průvodcovské knížky posílají vždycky do chinatownu. americké outlety taky bývaly super, už si tedy nepamatuji, do kterého jsem chodila, ale to bílé tílko calvin klein za snad $2 mám dodnes...

      Vymazat
  4. Ahoj :) Nádherný blog :) Určit se sem vrátím a moc ráda :) Chtěla bych te poprosit prosím podpoř můj blog :) zrovna ho rozjíždím :) je o focení :) komentáře hodně potěší! :) Hned bych si zajela do toronta na nákupy!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji moc za komentář a děkuji za pozvání.

      Vymazat
  5. Super clanek. Bydlim kousek od Toronta. A winers rozhodne doporucuju navstivim mimo centrum Toronta. Neni to tam tak prebrane a osahane. Je to sit obchodu po cele kanade a narazite na ne vsude. Jinak shoppers drug markt je dost drahy. Takze doporucuju navstivit wallmart a jeho oddeleni kosmetiky. Je tam v prumeru o dva dolary levneji. Pokud netrvate na nakupech primo v centru Toronta, tak jeden z nevetsich obchodnich domu v Ontariu je squer one, v casti Mississauga. V kazde teto mensi casti Toronta najdete nekolik outletovych obchodaku, kde jsou ceny polovicni. Takze nakupy jsou tam opravdu raj... Jinak Kanada je docela dost draha, takze necekejte ze za par dolaru nakoupite plny kufr obleceni. Co je tam opravdu levne, tak jsou u nas predrazene znacky. A samozrejme obleceni od svetovych navrharu. Ktere je levnejsi o nekolik tisic, bohuzel stale se ceny pohybuji kolem deserisicu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji za komentář. a máš pravdu, zapomněla jsem to do toho článku připsat, že mě docela překvapilo, jak je kanada drahá v porovnání s usa. a samozřejmě je určitě lepší navštívit obchody mimo centrum toronta, ale na to jsem neměla čas ani auto, takže jsem si musela vystačit s winners uprostřed toronta. škoda no... tak třeba příště.

      ps: ty se tak máš, kousek od toronta...

      Vymazat
    2. Pri pristi navsteve ti ukazu ty prave nakupni lahudky :-)) A co se tyce tech cen, tak ty jsou tady opravdu vyssi nez USA a to z toho duvodu, ze Kanadani maji dvakrat takove platy nez v USA. Takze me to zase tak neboli...

      Vymazat
    3. tak to jsem nevěděla, mně platy přišly docela v pořádku i v usa, tak jestli to mají v kanadě ještě dvakrát, tak to se asi nemají špatně...

      sice si nejsem jistá, jestli se ještě vůbec někdy do toronta vydám, ale beru tě za slovo a těším se...

      Vymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...