středa 3. dubna 2013

O tmavých odstínech, mojí bílé pleti, důležitosti podtónů a rozdílech mezi BB a MU

Nedávný článek o tmavém BB mě vedl k zamyšlení. Mně ten odstín až tak tmavý nepřišel, jasně pro mě to nebylo to pravé odstínové, ale podle mého názoru spousta běžných spotřebitelů by tento BB asi unosila. Nejdřív jsem si totiž uvědomila, že jsem celkem extrémně bílá, většina makeupů v drogériích je pro mě příliš tmavá i v těch nejsvětlejších odstínech. Každopádně je to i vidět, že odstín The Face Shop BB s Puccou, který je na fotkách, je extrémně světlý... a taková je barva mojí pleti. Pro srovnání: v archívu můžete najít odstíny jednotlivých BB, např. Skin79 versus TFS a Missha versus TFS, všechny tyto BB jsou tmavší než TFS.

Další věcí je to, že jsem si ten tmavý Nature Republic BB mohla namazat na obličej a s určitými výhradami jsem ho i přes den doma unosila. To se o každém tmavém makeupu tak úplně říct nedá. Čím to? Schválně jsem vám vyfotila srovnání s tmavým makeupem Dermacol (aneb pamatujete si kauzu Senzabox?), který dle vyjádření Dermacolu je nejprodávanějších odstínem v ČR. Z obrázků je jasně vidět, že Nature Republic BB je tmavší, ale není to ani tak tím, že by byl opravdu tmavší, ale tím, že BB je tmavě hnědý, kdežto Dermacol makeup je výrazně tmavě oranžový. Tím se ten odstín stává dost nepoužitelným.




Ještě většího rozdílu si můžeme všimnout u přímého srovnání. A teď se teprve ukáže důležitost podtónu. Dermacol MU je oranžový, se žlutým teplým podtónem. Nature Republic BB je spíše zašedlý, dokonce s trochou představivosti až s růžovým chladným podtónem, díky tomu (i přesto že je tmavý) se dokáže mnohem lépe srovnat s mou vlastní barvou pleti, která je spíše růžová než žlutá. Dalšího rozdílu si všimnete, když prozkoumáte okraje, zatímco u BB se okraje mírně ztrácí směr k mojí pokožce, čím více jsem BB rozmazávala, tím více se jeho odstín blížil mojí barvě, tak okraje makeupu začínají oxidovat a čím tenčí vrstvu makeupu jsem udělala, tím tmavší to bylo a tím hůř to vypadalo.


Bohužel ten tmavý BB už nevlastním, takže tohle bylo jen velmi improvizované srovnání z fotek, které jsem už měla. Každopádně si můžeme všimnout několika závěrů, konkrétních i všeobecných:
  • Dermacol ten odstín naprosto nevychytal, jakože něco takto oranžového... a jako nejvíc prodávané v ČR? No moc tomu nevěřím.
  • Vím, že spousta blogerek při této kauze psalo, že ten makeup je naprosto v pohodě a rozetře se... tak asi jak pro koho.
  • Naopak příliš tmavé BB jsem rozetřít dokázala. Přizpůsobivost odstínů BB je mnohem vyšší než přizpůsobivost MU.
  • U MU navíc je velmi silná pravděpodobnost, že zoxiduje, BB oxidují mnohem méně. Asi nemusím dodávat, že vysoká míra oxidovatosti jen snižuje míru přizpůsobivosti.
  • Opravdu záleží nejen na odstínu, ale i podtónu. Tmavý odstín BB se správným podtónem mojí pleti s výhradami sednul, tmavý odstín MU s naprosto mimo podtónem prostě nosit nemůžu.
  • Šedivý podtón trošku tmavšího BB je pro moji bílorůžovou pleť lepší než výrazně žlutý podtón dostatečně světlého makeupu.
  • Na podtónu totiž při výběru odstínu záleží!
  • Dle nějakých statistik je zhruba 70% obyvatel střední Evropy podle barevné typologie léto. Léto má chladné podtóny pleti, nechápu oblíbenost žlutých makeupů.
  • Nechápu filozofii Bobbi Brown, že každý potřebuje žlutý makeup. A nechápu ty, které tuto poučku bez vlastní zkušenosti a kritického myšlení papouškují.

No a na závěr už jenom menší foto TFS BB, Dermacol MU a Cosm'etika MU, což je teprve tmavý odstín... který jsem si schovala, protože krémový bronzer doma ještě nemám. I tak se bojím, aby to na mně nebylo až moc oranžové!




42 komentářů:

  1. Tak ja napriklad zlty make up (respektive make up so zltym podtonom, aby sme boli korektni :) fakt potrebujem, este aj v zime, ked som uplne najbelsia, aka mozem byt, ten zlty nadych vo svetlom make upe musi byt. Ale poucka, ze kazdy potrebuje zlty make up" je samozrejme blbost aj podla mna.
    Inak, kazdy den to vidim v uliciach, ako si vela zien stale nevie vybrat spravny odtien. Vacsinou je to zbytocne tmave, pripadne, dievcata s akne a zacervenanim si daju make up s ruzovym podtonom a to akne potom krici do dialky jedna radost, aj ked je make up super kryci:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak ti nevím, akné mám a stejně vypadám líp v růžovém (tedy jako samozřejmě té růžové musí být v rozumném množství), než ve žlutém. ve žlutém prostě vypadám nemocně. sice to jde částečně korigovat tvářenkou a tak, ale nemám sama sebe ráda ve žlutém makeupu. snesu akorát minináznak žluté... a to tedy jenom když jsem výrazně opupínkovaná a červená. a stejně! lepší mi přijde červené fleky řešit zelenou bází než žlutým makeupem.

      Vymazat
    2. No jo, lenze tie slecny asi o zelenej baze nikdy nepoculi :)

      Vymazat
    3. Akné nejde vyřešit tím, že si na sebe člověk naplácá žlutý make-up. Přirozený podtón pleti nejde schovat. Kůži totiž nemáte v dotyčným podtónu jen na obličeji. Jasně, žlutá nebo zelená opticky nádherně neutralizuje červené flíčky, ale to chce fakt jen ďubnout na postižené místo. Osobně třeba používám tu žlutou. Myslím si, že make-up ani nemá sloužit k tomu, aby z největší části překryl takovýhle problémy. Od toho je korektor. Souvislý nátěr něčeho silně krycího nikdy nebude extra přirozený. Pokud má někdo problémovou pleť, holt musí silně krycí produkt aplikovat lokálně, což je sice pracný, ale výsledek je lepší. A zakrytý akné vždycky navíc bude vypadat jako zakrytý akné, poznat to v reálu vždycky je. (Narozdíl třeba od fotek typu Bez make-upu/s make-upem na blozích.)

      Vymazat
    4. ale ved jasne, to je bez debaty...chcela som tym len povedat, ze plet s akne pretreta silne krycim make upom s ruzovym podtonom vyzera proste zle, nie, ze zlty make up univerzalne prekryva akne ;)

      Vymazat
    5. to ale není pravda, moje pleť s akné překrytá krycím makeupem se žlutým podtónem vypadá prostě zle... jak kdybych si nasadila hlavu někoho jiného (někoho žlutého). moje pleť s akné překrytá krycím makeupem s růžovým podtónem vypadá mnohem lépe, alespoň jakože je moje.

      (tedy ale bavíme se o barvě, pak je ještě druhá verze, že prostě silně krycí makeup na akné nebude úplně dobře asi vypadat nikdy)

      Vymazat
    6. Luciak: nemáš pravdu. Žena s pletí do růžova a akné, aplikující si žlutý make-up bude vypadat blbě. Žena s pletí přirozeně do růžova, aplikující si na akné růžový make-up, bude vypadat solidně. Ledaže se ještě motáme v kruhu kolem jiného problému a to sice, že slečny, který potkáváš, svůj barevný podtón neumí poznat vůbec, popřípadě tím, když má člověk akné, mu pleť zarudne a tak to může klamat. Podrážděná pleť zarudne vždycky, bez ohledu na to, jak vypadá její přirozená barva. Kde je ten můj podtón poznám spolehlivěji než pouhým okem "jo, vidím tam něco dožluta nebo dorůžova" (na to asi člověk musí mít hodně dobře vycvičený vnímání barev) spíš podle toho, jak právě moje pleť reaguje s dalšími barvami, v čem vypadám svěže a v čem působím unaveně.

      Vymazat
    7. no... přesně. mi přijde, že se tady míchají dvě naprosto rozdílné věci. za prvé, pokud někdo nezná svůj podtón a pro jistotu na sebe napatlá růžový makeup, protože mu přijde, že je růžový, i když se mu to vlastně jenom zdá, protože ta růžová je jen aknózní žlutá... tak bude vypadat blbě, to bez debaty. pokud ale někdo zná svůj podtón, tak na sebe přeci nebude patlat žlutý makeup, když ví, že potřebuje růžový... a nezáleží vůbec na tom, jestli akné má nebo nemá.

      Vymazat
    8. Asi som sa nevyjadrila dostatocne jasne... znova, ja netrvrdim, ze zlty odtien je univerzalny liek na neutralizaciu zacervenania na pleti a akne! Ale rovnako som presvedcena, na zaklade toho, co vidim, ze aj plet s ruzovym nadychom a akne, pretreta make upom s ruzovym podtonom BEZ POUZITIA SPRAVNEHO KOREKTORU (sory za caps lock, ale tuto cast som chcela zvyraznit), neposobi dobre. Holky, o ktorych som pisala, neutralizaciu cervenej spravnym korektorom evidentne neobjavili.

      Vymazat
    9. no a já ti říkám, že ať už akné mám nebo nemám, tak ve žlutém makeupu vypadám POKAŽDÉ blbě.

      Vymazat
    10. no dyt jo, pretoze nemas ten zlty undertone, tak to da rozum :D

      Vymazat
    11. tak teď už z toho jsem zmatená. jsem si myslela, že tvůj postoj je taký, že pleť s akné v růžovém makeupu vypadá blbě. což moje nevypadá. i bez korektoru. kdyby byl večer, tak řeknu, že na to jdu vyspat... takhle budu zmatená celý den.

      Vymazat
  2. Já tu oblíbenost žluté (a oranžové teprv) též nechápu. Zkoušela jsem několik make-upů s čistě žlutým podtónem, světlejší i tmavší, a jako ne, vypadala jsem jako něco, co už dávno zemřelo, a ne jako živá bytost. Takže mě filosofie Bobbi Brown celkem děsí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tý jo přesně, když na sebe namažu žlutý makeup, tak vypadám jak nemocná. a může to být klidně i správný odstín a ten makeup je jen žlutý, vůbec ne oranžový... tak vypadám jak bílá nemocná. ale zase musím se přiznat, že bobbi brown jsem nikdy nezkoušela, třeba mají ty makeupy vychytaný a fakt se přizpůsobí i jako žlutý!

      Vymazat
  3. já jsem zas hodně bledá a do žluta. a když už najdu něco vážně světlého, tak je to většinou růžové, takže vypadám jak prasátko :D
    ale souhlas s tím, že bb se rozetře líp než makeup, takže je tam větší škála přijatelných odstínů k napatlání.
    ještě jedna poznámka, která je trochu mimo, ale nějak si potřebuju postěžovat. transparentní pudr od nyc je transparentně růžový, chmpf.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak jasně, že tento problém s podtónem žlutý/růžový funguje na obě strany. haha a transparentně růžový jo? to je asi nový druh transparentnosti.

      Vymazat
  4. Jsem na tom stejně, sedí mi perfektně našedlé odstíny asijských BB a jak mi přijde do ruky něco naoranžovělého, byť světlého, tak nejsem schopná s tím na obličeji nic udělat a raději bych šla bez....

    teď jsem si koupila jeden Rimmel, který do žluta lehce táhne, ale stačí pidi kapka mé oblíbené Misshy a je to stažené....

    Ale stejně je to děsný jak 99 % věcí v drogérii jde do žluta, žádný růžový podtón... :( jsem si furt říkala, že jsem nějaká divná, co se mi na tom nelíbí a jsem ráda, že nejsem sama tedy... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ne, neboj nejsi divná, jsem v tom s tebou. s tou drogérií vlastně ani nevím, už dlouho (fakt dlouho... jakože roky) jsem si tam nevybírala makeup. a jsem si tedy myslela, že se situace třeba lepší... tak asi ne, no.

      Vymazat
    2. Bohužel tedy... já jsem tuhle byla přinucena si pořídit makeup v drogerii, jinak tedy už taky vůbec a asi to teda nemá ani cenu...

      Vymazat
  5. Já mám pleť čistě béžovou, s minimálním žlutým podtónem, a najít vhodný odstín make-upu je pro mě docela fuška. Nejvíc mi vyhovuje Dior, který se dovtípil dělat 3 verze odstínů - s růžovým podtónem, se žlutým podtónem a čistě béžový.
    Ale když už si musím vybrat, make-upy se žlutým podtónem mi sedí víc. Růžový zdůrazní všechny barevné nedokonalosti a moje oči s ním vypadají nemocně a unaveně (jsem teplý podzimní typ).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hm... třeba ty neutrální podtóny mi mnohdy taky docela sedí, i když trošku růžové by jim prospělo... to se dá už ale korigovat tvářenkou.

      Vymazat
  6. haha, kauza Senzabox, ta mě nikdy nepřestane bavit, Jo, jasně, ten make-up se rozetře a aspon budem vypadat zdravěji! Škoda, že na mě jsou malilinkato tmavší i některý BB creamy :D
    Ještě že SB nekupuju

    OdpovědětVymazat
  7. To žluto béžové vypadá jak bobkovej odstín :DDD

    OdpovědětVymazat
  8. ja celkove tym zltym, oranzovym a ruzovym farbam nechapem. make-up ma mat telovu farbu a ziadnu inu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nic jako tělová barva neexistuje. U každého je jiná a podtóny nejsou blbost. Drtivá většina lidí bude vypadat vykloněná na opačný pól, než má být, šíleně. Nemocně, mrtvolně, zaniknou jim všechny rysy. Jak zmínila trb, u většiny lidí v našich končinách by to měla být růžová, protože jsou dle barevné typologie léto. (Proto to tak zkresluje, že je to nesmysl a že většině stačí to samý, ale ne. Jarní a podzimní typy jsou sice v menšině, ale jsou.) Mně teda stačí se podívat na fotky z puberty, kdy jsem jednak make-upem řešila akné a ten make-up na mně dooranžova byl a jednak jsem měla špatnou barvu vlasů a vidím to, že jsem vypadala jak týden po smrti.

      Vymazat
    2. no jasně! makeup má mít tělovou barvu. ovšem každé to tělo je jinak barevné! a to nejen tmavé/světlé/střední, ale-i růžové/žluté/neutrální

      Vymazat
  9. A nikdo nezmiňuje zimní typ, jsem menšina :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky zimní typ. Což mě ze snahy sehnat dostatečně bílý make-up tak nějak diskvalifikuje definitivně. :-) Většina zaručeně nejsvětlejších odstínů by mi byla vprostřed léta poté, co se budu intenzivně opalovat (což dělat nebudu, protože mám ráda svoji světlou pleť a tmavé vlasy). :-) A vůbec mám pocit, že je na zimní typ málo myšleno, všude samé neutrální a tlumené barvy, to já prostě nemůžu nosit ani v líčení, ani na oblečení.

      Vymazat
    2. jj, já radši taky výrazné barvy, nějaké hnědé-šedé-béžové mi vůbec nejdou, vypadám jak mrtvola. a čokoládově hnědé stíny jsou na mě horor

      Vymazat
    3. ha... to jsem vůbec nevěděla, že zimní typ je až tak odlišný. vždycky jsem si podle všeho naprosto zbloudile myslela, že to je prostě jak léto, jen s těmi barvami trošku přitvrdí.

      ale jinak jo, zimní typ je asi v menšině. stejně jako podzim a jaro. nejvíc je u nás prostě léta. tedy při pohledu z okna to tak nevypadá, ale barevně typologicky jo.

      Vymazat
    4. neviem, ci sme mensina, ja som tiez zima, konkretne kontrastna. A napriek tomu potrebujem odtien so zltym podtonom.

      Vymazat
    5. V tom nejjednodušším rozdělení jsou dva zimní podtypy, Sněhurka (světlá pleť, tmavé vlasy, zářivé oči, sytě červené rty, pleť i rty narůžovělé až namodralé) a jižanský typ (tmavé vlasy, pleť, oči, výrazné obočí). Mám dojem, že u typu jižanského právě sedí ta olivová pleť. Pro ilustraci třeba Katy Perry (ona je i skvělý příklad toho, že ne vždycky je dobrou volbou přirozená barva vlasů) versus Salma Hayek. :-)

      Vymazat
  10. já jsem taky zimní typ, bílá pleť, tmavé vlasy, černé obočí... a ve žlutém makeupu bych se bála vyjít, že by někdo mohl dostat psotník...:)

    OdpovědětVymazat
  11. Problém je ten, že oranžový nádech pleti nemá téměř nikdo, nechápu, proč se takové odstíny vůbec vyrábí. A to motto Bobbi Brown mi přijde vážně postavené na hlavu...

    OdpovědětVymazat
  12. Ja práve netuším, aký typ som. Ružové podtóny mi vôbec nesedia, ale tie žlté sa mi zdajú až moc žlté, respektíve oranžové. Na zimu by som potrebovala niečo neutrálne svetlé a väčšinou je všetko ružové alebo oranžové. Niekde som raz čítala, že sa dá podtón zistiť podla farby žíl na zápästí. Ktoré majú modrofialové žily majú ružový podtón pleti, a ktoré majú zelené žily, tak majú žltý podtón, ale to je zrejme blbosť, pretože ja mám filovú žilu vela zelenej.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele, z toho si nic nedělej, podle žil bych to taky nepoznala. mám je takové modrozelené. občas jsou až fialové, hlavně tam, kde jsou tenké. a jindy jsou spíš tyrkysové, někdy jsou blankytně modré. jsem si to prostě pár let zkoušela, jednou se žlutým makeupem, pak zas s růžovým... a teprve když jsem poznala minerální makeup, tak jsem měla jasno. protože on ten mmu má docela výrazné podtóny, tak možná proto. + jsem měla spoustu vzorků, které jsem naplácala vedle sebe a bylo vymalováno.

      Vymazat
  13. Já jsem do žluta, ale jen mírně. Nejradši mám neutrální podtóny. Takže minerální makeupy super, bb krémy jak se zrovna trefím podle swatchů a drogerkové makeupy katastrofa...
    A škoda, zrovna na tenhle bb jsem si brousila zuby, ta tmavá by nevadila, za chvilku se opálím, ale s růžovým podtónem vypadám děsně. Škoda, takový pěkný obal a zrovna když se snažím seknout se sběratelstvím kosmetiky, takže nesmím nakupovat zbytečnosti.

    OdpovědětVymazat
  14. Téda! A mě přijde sehnat žlutý a extra světlý MU jako nadlidský úkol. A ono by se mohlo zdát podle komentářů, že v drogérce jsou jen žluté! Jsem jarní typ - takže mám vyloženě žlutý podtón pokožky a nemohu na sebe sehnat MU. Uvažuji o Revlonu, ale odstín Ivory je do růžova a Buff mi už zas tak světlý nepřijde. :( Šla bych do opěvovaného minerálního MU, kde bych si určitě vybrala, bohužel mám dost suchou pleť. :/

    OdpovědětVymazat
  15. Tak ta teorie Bobbi Brown mě taky docela pobavila, protože kdyby všichni na sebe patlali žlutou, tak ne každému sedne. A pokud má někdo nedokonalosti, tak ještě víc vyniknou na pleti.
    Nejlepší jsou lidi, co slepě papouškujou jejich moudra. To je pak k smíchu :D.

    OdpovědětVymazat
  16. Tohle je moc zajímavý téma. Nepročetla jsem sice všecky komentáře, ale předpokládám, že se s mnohými shodnu, že barevný podtón pleti je to, co většina žen při výběru make-upu nejvíc opomíjí. A já se nedivím; i když přijdu do parfumerie a chci poradit s výběrem, tak podtón pleti nikdo nikdy nezkoumá, vždycky se řeší jen světlost/tmavost odstínu. Škoda toho. Zkušená vizážistka by tohle měla vědět a pracovat s tím. Když to je asi ono; že zkušených vizážistek v parfumeriích najdeš jak šafránu, v 98% případů jsou to jen a jen prodavačky (případně podavačky).
    Docela bych si přála, aby tohle někdo zpracoval komplexně na všechny strany i s fotkami dobrých a špatných příkladů (jakože na pleť se žlutým podtónem nanesen narůžovělý make-up apod.), jenže to je prostě práce nikoliv pro jednotlivce. Ale aspoň že skrze blogy jako je ten tvůj se osvěta trochu šíří.
    Verunka

    OdpovědětVymazat
  17. Konečně inteligentní diskuze o podtónech!:-) No ze mě by byla řada "odborníků" na typologii asi zmatená a to se nepovažuju za nijak výjimečný typ. Vadí mi zjednodušení - žlutý podtón pleti = teplý typ a vhodnost teplých barev líčení a oblečení. Zřejmě není žlutá jako žlutá... My s chladně, olivově, jakoby kovově žlutou barvou pleti na sebe nemůžeme napatlat cokoli jen vzdáleně růžového. Já mám výrazně žlutou barvu na celém těle, na obličeji to není tak výrazné, dokonce v období zimní bledosti a při začervenání je zdánlivě vidět růžová, ale kdybych růžovou použila, vypadám, jakobych si půjčila cizí hlavu:-)) Takže rozhodně žlutá. Zároveň mi ale výrazně a naprosto jednoznačně sluší zimní barvy, v teplých vypadám nemocně... Takže se často u různých článků rozčiluju, protože se nenapasuju ani do jedné z předložených kategorií. Zdáte to někdo taky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak tedy s olivovou pletí nemám vůbec žádnou zkušenost. jsem růžové prasátko. ale zajímavá barevná typologie, bych intuitivně dala olivové pleti asi teplé barvy... tak tedy ne. děkuji moc za komentář.

      Vymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...