neděle 9. března 2014

Jak efektivně nakupovat kosmetiku?

No... a jde to vůbec? Na úvod je asi nutno říct, že bych rozhodně nedoporučovala nakupovat mým způsobem. Jsem totiž postoupila na finančně náročnější úroveň a nenakupuji kosmetiku pro potřebu. Nákupem kosmetiky trávím volný čas. Můžeme o tom diskutovat, můžeme to kritizovat, můžeme tím opovrhovat... ale nevidím na tom v podstatě nic špatného. Někdo každý víkend navštěvuje obchodní centra a nakupuje zbytečnosti v IKEA. To zase spíš nedělám, už si nepamatuji, kdy jsem si naposledy vyhradila třeba půl dne a šla si projít nějaké to OC. Letos to nebylo a je možné, že ani loni to nebylo. Se totiž bavím tím, že nakupuji kosmetiku na netu.


Celkově bych svůj přístup k nakupování kosmetiky shrnula do deseti zásadních bodů:

(1) Už si nepamatuji, kdy jsem naposledy kupovala něco, co jsem potřebovala. Z čehož vyplývá, že nakupuji věci, které chci.

(2) Nakupuji také výhradně v akci. Jasně mohla bych zamířit na první eshop a tam naskládat do košíku vše, po čem mé srdce touží. To umí asi každý. Ale dopřát si Antipodes 2+1 nebo Oskia s dárkem už vyžaduje sofistikovanější přístup.

(3) Z toho bohužel občas vyplyne, že moje nákupy jsou jeden velký chaos. Třeba za poslední půlrok jsem nastřádala asi deset odličovačů. Všechny jsem je chtěla a všechny byly v nějaké akci.

(4) Taky se stane, že něco chci, ale nekoupím si to, protože se mi nechce platit plná cena. A plnou cenu v podstatě neplatím skoro nikdy. Třeba zrovna teď... mi dochází Clear Skin Serum MyChelle, ale nikde ho nemají v nějaké pěkné akci s hezkou cenou. A já nové balení opravdu chci, ale trošku se mně příčí ho kupovat s plnou cenou, když to první jsem měla s 20% slevou.

(5) Nakupuji hromadu zbytečností, které nepotřebuji. Ovšem často se z takových chaotických nákupů stane překvapení roku. Jako třeba z toho MyChelle.

(6) Jsem impulzivní, neškatulkovatelný a nezkrotitelný nakupující. Často se nechám strhnout kouzlem okamžiku a finanční následky mi jsou jedno.

(7) Kupuji neokoukané věci. A zkouším nové nikým nevyzkoušené eshopy. 

(8) Skoro jsem přestala číst recenze. Maximálně si vyhledám nějaký ten swatch, ale to je fakt vrchol mého snažení. Nevadí mi být překvapená tím, co mi nakonec přijde domů.

(9) Trpím snad všemi nákupními syndromy.

(10) Málokdy se naopak nechám strhnout trendy, módou nebo limitovanými edicemi. Z LE mě tradičně zajímají víceméně jenom jarní varianty... a v těch letošních jsem si třeba ani moc nevybrala.



Takže si myslím, že ode mě byste si rady o racionálním nakupování asi neměli brát příliš k srdci. Ale se pokusím oprostit od svého chaoticky impulzivního přístupu a raději shrnu zásadní pravidla, kterými by se mohl řídit každý aneb nakupovací desatero:

(1) Asi to bude znít jakože vypočítavě, ale nemůžu si pomoct. Moje první rada zní: NEKUPUJTE S POŠTOVNÝM. V dnešní době je mezi eshopy tak veliká konkurence, že českou módu 89 Kč za poštovné do hodnoty objednávky 1999 Kč asi nechápu. A pokud si to můžou dovolit mojesminky.cz nebo naturisimo.com, tak fakt nevidím jediný důvod, proč na krasa.cz to poštovné platit musím. (Je jen pár výjimek, kde poštovné zaplatím, objednám a neremcám, třeba iHerb nebo FD.)

(2) Druhá rada je taky vypočítavá. NEKUPUJTE ZA PLNOU CENOU. Chtějte prostě něco navíc. Dárek k nákupu, vzorky k nákupu zdarma, slevu na značku... když hledáte, tak najdete, když si počkáte, tak se pěkné prodejní akce dočkáte vždycky. Před pár lety jsem pravidelně nakupovala na Asosu den před tím, než dali 10 % kód na slevu. Dneska už to nedělám.

(3) Pokud máte pevnou vůli, vyplatí se registrovat se na newslettery všude, kde si jen vzpomenete. Stejně tak i sledovat FB nebo Twitter eshopu není špatné. 

(4) Tímto se dostáváme k samotnému výběru kosmetiky. Původně jsem byla požádána o článek, jak nakupovat a vybírat přírodní kosmetiku. V tomto ohledu se můžete řídit certifikáty, ale nevím... moc certifikátů bych asi nepřeceňovala. Je tolik úžasné přírodní kosmetiky, která se certifikací rozhodla nezatěžovat své výrobky a i tak vám nabídne kvalitní péči nebo dekorativku.

(5) Mnohem důležitější je pro mě INCI neboli seznam ingrediencí. Odmítám platit vyšší částky za nadměrné množství dimethiconů, minerálních olejů nebo vody. Naopak mám svoje oblíbené přísady, které cíleně vyhledávám. V současné době to je neem a manuka. A tak každý eshop nejdřív prohledávám obyčejným vyhledáváním a hledám manuka med. A než cokoliv nakoupím, prostuduji si složení, případně nákup rovnou zavrhnu.

(6) Neomezujte se jen na přírodní kosmetiku. Nebo se naopak omezte, zúží se vám výběr.

(7) Uvědomte si, co vlastně chcete. Je opravdu jednoduché zajít na nějaký ten eshop, ztratit se tam v nabídce a podle momentální nálady cokoliv naházet do košíku a odkliknout Paypal. Pokud ale víte, že potřebujete čistící masku, stačí projet srovnatelné obchody (v tomto případě bych asi začala na lovelula.com - pokračovala naturisimo.com - a skončila na iherb.com) prohlídnout sekci pleťových masek a vybrat si sympatickou značku a nejvýhodnější cenu.

(8) Následujte značku. Nevěřím na poskládání kompletní péče o pleť u jedné značky. Ale věřím na atraktivnost a vzájemné souznění značky se mnou. Pokud bych si dneska chtěla cokoliv koupit z pečující kosmetiky, asi bych začala hledat u Isvara, Oskia nebo MyChelle. Protože mě právě teď zajímají, kdežto takové Silk Naturals mi přijde dost nudné a ohrané.

(9) Následujte instinkt. Někdy je to opravdu tak jednoduché. Něco se vám líbí, nemůžete to prostě pustit z hlavy, je to iracionální a nepochopitelné, stejně to koupíte... a vyklube se z toho kup roku.

(10) Čtěte recenze, prohlížejte swatche. Tím nemyslím to, že pravidelně čtete nějaký blog, tam je jednou týdně recenze a vy podle ní hned nakupujete. To ne... si myslím, že tohle není dobrý přístup. Mnohem účinnější je nejdříve si vybrat kosmetiku, kterou chcete. A pak na tento konkrétní výrobek hledat recenze. Najděte si jich víc, jedna odsuzující ještě stále nemusí znamenat, že ten výrobek je špatný. Podívejte se i na hodnocení v eshopu, pokud tam je. Najděte si ten produkt na MUA. Zohledněte typ své pleti. Vstřebejte do sebe informace z více zdrojů, a pak teprve dojděte k rozhodnutí... ano toto chci - ne tohle nepotřebuji.



Jo, asi to bylo zmatené. Takže ještě takto: jaké jsou vaše tipy pro nakupování kosmetiky? Ať už konkrétní nebo všeobecně platné.

17 komentářů:

  1. mě bohužel vždycky tak jednou do měsíce postihne nakupovací horečka a házím do košíku všechno co se mi jen trochu líbí a pak zase měsíc nic...pak doma koukám co za hrůzy jsem si to nakoupila :D

    OdpovědětVymazat
  2. Já tipy na nákupy dávat nemůžu, nakupuju chaoticky,obvykle v nějaké té emočně flexibilní fázi dne, kdy se naprosto psychicky hroutím z toho, jak vypadám. Jsem věčný hledač, neb nemám pocit, že by mi současná kosmetika zabírala tak, jak bych si představovala - tím rozuměj, že se večer namažu, max. ještě ráno a ejhle, všechno akné bude pryč a všechny diskolorace budou pryč, všechna přesušená místa budou jako nová! a já už to jen pak budu mazáním udržovat ve fázi krásné pleti, tvářičky jak broskvičky. Takže když někde narazím na nějaký produkt, který slibuje zázraky v boji s akné, tak ho víceméně potřebuju. A budu ráda, ráda, když mi taky něco poradíš :D:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. zrovna teď ti poradím cokoliv z mojí péče... tak nějak jsem začala být se svou pletí opět spokojená. ale jestli to pomůže? to fakt nevím.

      Vymazat
  3. Tak já jsem nakupovací pošuk...kupuju věci,které nutně nepotřebuji,ale prostě toužím je vyzkoušet..Pak to vidím ve slevě a už nepřemýšlím...vůní a kosmetiky mám tolik,že bych musela bejt čarodejnice a žít aspoň třista let,abych všechno spotřebovala,jenže to zas bych za těch třista let nakoupila další kosmetiku:-D Kdysi jsem měla,jednu rtěnku a řasenku a netušila,co je rozjasňovač...dneska už se těším tím,že otevřu šuplík a tam se na mě chechtá milión tvářenek...A jak píšeš,když jeden tejden dám pokoj a nakupuju jen virtuálně,tak to další týden až nehorázně doženu...Ale pak su taká šťastná a když ještě objevím něco zázračného,tak su i dojatá.Děkuji za krásný článek,vzedmula se ve mně vlna touhy jít si něco kliknout...

    OdpovědětVymazat
  4. Jseš moje krevní skupina. Nakupuji takytak a doslova se těším, až mě to popadne a sednu si na hodiny k počítači a budu se rochnit, třeba i na pokračování. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám teď takové minimalistické období, nakupuju střídmě a jen to, o čem jsem aspoň na 90% přesvědčená, že mi bude sedět (studuju složení a čtu recenze). Nenakupuju do zásoby, naopak mě nějak zvláštně uspokojuje, když mi něco dojde a já si to jdu až pak koupit.
    Ale nebylo to tak vždycky, třeba loni mě chytla Clinique manie a ještě teď mám doma 5 nespotřebovaných krémů. Co s nimi? Jak dlouho vydrží, než se mi zkazí? Takže tak.

    OdpovědětVymazat
  6. to je skvělý článek a hodně se v něm vidím :D ale poslední dobou se musím pochválit, dokonce se i trošku krotím.
    Once Upon a Time

    OdpovědětVymazat
  7. já se díkybohu naučila nenházet do košíku všechno co vidím, ale omrknout to, prohlídnout swatche... pár dnů počkat a pokud mi to furt přijde jako dobrej nápad, tak si to koupím. Od léta skoro nenakupuju (bobužel můj blog podle toho vypadá), a jsem na sebe hrdá!

    OdpovědětVymazat
  8. Milá Trb,
    již při čtení mě chytla hrozná a neutuchající touha nakupovat... a u odkazů jsem se neudržela, a to normálně kupuju jen to co je víceméně potřeba (haha tomu nevěřím ani já sama:) a už je balíček z anglicka na cestě za mnou :D aspoň vyzkouším něco nového
    krásný týden, Z.

    OdpovědětVymazat
  9. Já nakupuju a pak třetinu věcí po dvou - třech týdnech povyhazuju, jelikož pro ně nemám využití a vždycky najdu nějakou účinkově lepší variantu. S těmi „horšími" se pak odmítám zatěžovat. Tak by se to také dělat nemělo:-)

    OdpovědětVymazat
  10. Super článek!!! Hned bych jej otestovala v akci, ale mé konto zeje prázdnotou, tak to ještě budu muset vydržet. Zatím si asi vyhlídlé věci dám do záložek :D

    http://estrella-2012.blogspot.cz/2014/03/spotrebovano-unor-2014.html

    OdpovědětVymazat
  11. Jednou za čas mám náladu, že si prostě něco MUSÍM koupit.. pak zase lituji, že jsem bez peněz.. ale krásný článek :)

    OdpovědětVymazat
  12. super clanok, nieje viac co dodat. paci sa mi najma bod 9 - nasledujte instinkt :-)))) svata pravda! celkom iracionalne tuzim po rozjasnovaci Mary- lou manizer od The balm (mam doma tonu rozjasnovacov), tak som ho objednala a cakam, ci to bude kup roka:-))

    OdpovědětVymazat
  13. děkuji všem moc za komentáře. a jen nakupujte!

    OdpovědětVymazat
  14. jaj kecas, ceska v Ontariu! :))) toronto, huhuuuuu :) mame tu, ale pekny vyber kosmetiky, ze :D co tu delas? :P

    OdpovědětVymazat
  15. Super článek, já většinou nakupuji podle instinktu a asi si s ním rozumím, protože jsem za nákup vždycky ráda.

    OdpovědětVymazat
  16. Z nějakýho nepochopitelnýho důvodu jsem si přečetla nejdřív komentáře a je mi jasný, že šlánek samotný dám do záložky a přečtu si ho řeknme... za dva týdny! :D Momantálně jsem totiž těžce labilní, nakupovala bych nejradši všechno a hned a za poslední dva dny mám na cestě už 4 balíčky... takže teď bych se zas měla chvíli krotit.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...