sobota 4. února 2017

Jak moc důležité je při péči o pleť pH?

Předpokládám, že všichni asi víme, co je pH. Kyselé, zásadité, neutrální pH. Extrémy na jednu nebo druhou stranu dobré nejsou, ať už při kontaktu s pletí nebo při konzumaci. Přirozené pH pokožky není neutrální, neutrální pH je 7, zatímco to přirozené na kůži je asi tak od 4 do 6, prostě lehce kyselé, nejčastěji se uvádí 5,5. V ideálním případě by měla jakákoliv kosmetika mít taky takové pH, protože tak nenarušuje přirozený stav kůže. A v ještě ideálnějším případě má kosmetika pH dokonce nižší, protože prostě proto...

Nutno říct, že můj přístup k pH je čistě uživatelský. Možná se časem dopracuji k nějaké odbornosti a k lepšímu postoji, ale v tuto chvíli mi je v podstatě jedno, jaké pH mají třeba jednotlivé ingredience, jak na sebe třeba působí a jak vytváří konečné pH produktu. Stejně tak mě nezajímá pH tak zhruba u poloviny produktů, které používám, dekorativní kosmetika, vlasová kosmetika, tělová kosmetika... narovinu pH mi je v tomto případě úplně ukradené. Ale rozhodla jsem se to řešit u pleťové kosmetiky hned ze dvou důvodů.


(1) Příliš zásadité pH narušuje pokožku. Nejen, že může vysušovat, ale hlavně může způsobovat akné. Nikdy mi nepřišlo, že by tohle byl můj případ, koneckonců na umývání pleti mám asi nejraději stále mýdla a většinou na ně moje pokožka reaguje velmi pozitivně. Ale rozhodla jsem se teď mýdla vzdát a nejspíš si i pořídím nějaký ten low-pH cleanser, které tak letí v Asii. Jako úplně tomu nevěřím, ale na druhou stranu, když se zamyslím... tak moje pleť velmi dobře často reaguje na čistící gely, které obsahují enzymy nebo rovnou kyseliny. Tedy na kyselé gely a kyselé rovná se low-pH, takže jsem vlastně praktikovala low-pH čištění pleti už několikrát, jen jsem tomu tak neříkala a neměla jsem to ověřené přes lakmusový papírek. Možná by to chtělo trošku prosvištět možnosti a některé vyzkoušet. Tak proto jsem se rozhodla pH minimálně u čistící kosmetiky alespoň nějaký ten omezený čas měřit a přijmout své osobní závěry.

Vědecké okénko: Ideální pH zdravé pokožky by se mělo pohybovat pod hodnotou 5. Přičemž takové průměrné pH vody bylo naměřeno někde kolem 7 - 8, záleží na tvrdosti a kvalitě vody. Pravidelné umývání vodou právě narušuje přirozené pH pokožky. Jaký je hlavní důsledek? Zmenšuje se tím obranná vrstva kůže, říká se tomu kyselý obranný plášť, při správném pH (tedy nižší než 5) je pokožka silnější a je odolnější proti vnějším vlivům. Zapomeňte tak nějak na antioxidanty, které slibují to samé. Jakmile nemáte nízké pH, tak je pokožka oslabena. Cokoliv výrazně zásaditého (už od pH 8) pak pokožku oslabuje a ta zůstává naprosto bezbranná proti bakteriím.

Dobrá zpráva je to, že při umytí vodou nezíská kůže okamžitě zásadité pH, spíš se to kyselé přirozené pH lehce zneutralizuje a získá hodnotu někde kolem 6. Navíc netrvá až tak dlouho, aby se pH pokožky vrátilo někde na hodnotu 5,5. Jak ale ukazují nejnovější průzkumy a experimenty, tak ideální pH kůže je ještě o kousek kyselejší, nejlépe právě pod hodnotou 5. Bylo například prokázáno, že čím déle necháte pokožku bez vody a bez jakékoliv kosmetiky, naprosto v klidu, tím kyselejší pH kůže získá. A to už je docela problém, protože dostat se na takovou kyselost pokožce trvá docela dlouho. 24 hodin špindíra a pH klesne o 0,2 čísel (při laboratorních podmínkách naměřen pokles pH z 5,12 na 4,93). 

(2) Příliš vysoké pH pleti, tedy pokud si umyjete obličej třeba mýdlem jako já, snižuje účinnost aplikovaných kyselin a dalších aktivních látek. Tedy třeba kyselinových masek nebo kyselinových tonik nebo céčkového séra, prostě přesně těch věcí, u kterých chcete, aby to fungovalo, a které stály jak malá výplata. Což není úplně žádoucí. Takto jsem se asi před půl rokem nad tím kosmetickým pH začala opravdu zamýšlet. Mi totiž přišlo, že ten Pixi glow, co ho mám tak ráda, najednou funguje nějak míň. Ono to mohlo způsobit více vlivů, ale přivedlo mě to k tomu, že chci vědět víc. A proto jsem si pořídila lakmusové papírky a hodlám si změřit kde co. Uvidíme, kam se s tím dostanu.



Jaké jsou možné důsledky narušeného kyselého pH kůže? Je jich hodně, vlastně jsou to snad skoro všechny. Akné, černé tečky, suchá pleť, vysušená pleť, dehydratovaná pleť, citlivost, přecitlivělost, ekzémy, růžovka, jakékoliv kožní onemocnění může být způsobeno právě narušením přirozeného ochranného kyselého kožního pláště.

Navíc když se nad tím zamyslíte, tak právě udržování přirozené kyselosti pokožky je v pozadí snad každé poučky o správné péči o pleť. Vyloučení mýdla z umývání. Používání šetrných čističů a hlavně pozor na SLS a jiné sulfáty. Bezalkoholová kosmetika. A hlavně šetrně. Mýt si obličej jen dvakrát denně. Kyselinová tonika. Rostlinné oleje na pleť. Caveman režim - tedy nemýt se vůbec a na obličej voda prostě nesmí a kosmetika taky ne. Všechno to v podstatě vede k tomu základu, že si pokožku nemáte umývat ničím zásaditým a že za druhé máte na to jít kysele. A tyhle závěry jsou přijaté nejen na základě nějakého experimentálního měření, ale především na základě dlouholetých zkušeností bez jakékoliv znalosti účinků různých pH na pokožku. Aneb spousta lidí neví o pH nic, ale bezsulfátová kosmetika nebo kyselinová tonika jim prostě dělají dobře. Přesně jak to předvídá ten vědecký přístup s pH měřením. Něco na tom všem asi bude. Takže vzhůru na to, já si teď doma všechno oměřím a budu už jenom kyselá.

(Lakmusové papírky jsem koupila na eBay a stálo to opravdu velmi málo peněz. Měření pH do každé rodiny!)

18 komentářů:

  1. Low-ph cleanser v Asii? Nemohu mluvit za celou Asii, ale v Japonsku a Koreji letí pořád ty stejné pěny, které mají skoro stejné složení, občas i nevysušují a nikdy nezpůsobí akné, ale Ph mají rozhodně zásadité. Kolem 8, pokud soudím dle mých. Neutrální jsou spíš ty evropské pěny s glycerinem, čistí ale hůř.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak záleží na značce, ale některé low-ph čištění propagují docela hodně. cosrx, su:m, innisfree. jen se musí hledat jinde než v mainstreamu, který propaguje právě ty pěny nebo dokonce sodu a tak. rozhodně mi přijde, že v asii se to řeší víc, než na západě. stačí si vygooglit "low-ph cleanser" a spočítat si, kolik odkazů je věnovaných asijské kosmetice a kolik té normální naší.

      Vymazat
  2. Doufám, že bude nějaký update článek, protože mě tohle vážně zaujalo. :) Já si myji obličej obyčejnými Alverde čistítky večer, ale ráno jen obyčejnou vodou.

    OdpovědětVymazat
  3. Caveman režim:). Dlouhodobě jsem zjistila, že mi "přepéče", přestože kvalitní a nemainstreemová, nedělá dobře. Takže jsem obzvlášť v období mojí alergické sezóny ubrala, držela se pouze osvědčených mazadel a čistidel a pleti to dělalo moc dobře. Něco na tom bude, stejně jako na již vědecky potvrzeném faktu, že přílišná hygiena je v podstatě škodlivá.
    Já třeba místo pleťové vody dost často používám Vřídlo z Varů (vždy si dovezu několik lahví, používám i jako spray), pH 6,9.Na své citlivé pleti rozhodně vidím zklidnění (pokud je pleť v nějakém diskomfortu), osvěžení a příjemné vypnutí. Účinky pozoruji rozhodně lepší, než u spousty klasických pleťových vod. Každopádně papírky si také pořídím a budu testovat.Carol

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mi naopak většinou dělá hodně péče dobře. i když i ta minimální péče je fajn, ale caveman režim bych asi nedala. jinak lakmusové papírky do každé rodiny!

      Vymazat
  4. Ty papírky se dají pořídit i v Tetě drogerii. Já je tam před nějakou dávnou dobou kopila a teď aspoň budu mít na ně nějaké využití. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. fakt? nějak do drogérií až tak nechodím, abych tam našla takové poklady. ale dobře vědět.

      Vymazat
  5. Veľmi zaujímavý článok, práve vedecký prístup v starostlivosti o pleť ma baví :) . To aby som nakúpila lakmusáky...v každom prípade pozorujem zlepšenie pleti po používaní pomarančového čističa od Akamuti založeného na bázi olejov a včelieho vosku miesto čistiacich gélov. Takisto mi už dlhšie vŕta v hlave výroba tonika z jablčného octu, ktoré bude najskôr o dosť účinnejšie, než ružová voda, obávam sa však, aby nebolo príliš agresívne. Tento článok ma k tomu nakopol, takže vyskúšam a uvidím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a je to ten balzám od akamuti? ten mi nejspíš ucpává póry, mám doma trošku vzorku a pořád se nemůžu donutit ho spotřebovat, jsem to zkusila už dvakrát a dvakrát jsem se osypala... asi tam bude nějaká souvislost. jablečný ocet čistý jen s vodou jsem na pleť ještě nezkoušela.

      Vymazat
  6. K tomuhle me ponoukl jeden blog zamereny na korejskou kosmetiku a nese to vysledky. Vlastne je to logicka paralela k sode a octu v no poo. Jo a za sebe muzu na cisteni pleti doporucit Elemis nourishing cleansing oil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. je to zajímavý, že tohle řeší většinou asijské blogy. nebo západní blogy, co používají hlavně asijskou kosmetiku. jinak jsem včera strávila asi půl odpoledne čtením blogů a tipů na kosmetiku... a pak asi půl večera na ebay, kde jsem si naplnila košík, ale zatím nevím, co s tím. jestli všechno nebo jen něco málo koupit? ale děkuji za tip, elemis se mi taky líbí.

      Vymazat
  7. a co uz potom vsetky tie popularne drahe HE prirodne masky, ktore obsahuju sodu bikarbonu, vid may. pritom jej jediny benfit je sumenie. naco to tam pchaju?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. myslím, že soda i čistí. alespoň proto ji používá hodně i anti-akné korejská kosmetika. ale v té may lindstrom nejspíš jenom pění. budu muset do toho strčit lakmusový papírek...

      Vymazat
  8. dobrý experiment :) aj keď kozmetiku vyberám veľmi kriticky, ešte ma nedostihla profesionálna deformácia aby som testovala pH, ale drobná rada - stačí na lakmus kvapnúť malinko, kľudne sklenenou tyčkou, špáratkom aby si nemala takú veľkú spotrebu (síce to nie je drahá záležitosť, ale aj tak), na jeden papierik môžeš robiť aj 5 testov a viac, druhá vec - nemá zmysel skúšať pH olejových vecí, lakmus reaguje len s látkami rozpustnými vo vode (takisto tuhé veci napríklad mydlo je dobré trochu navlhčiť, kvapnúť naň...). Veľké výkyvy pH koži dlhodobo nerobia dobre a preto je toľko ľudí, čo prešli na no-poo (sóda a ocot) a po roku zistili, že majú zničené vlasy. Vo svojej podstate na na stiahnutie pH po umytí pokožky mydlom slúži práve toner - alebo by aspon mal, pred aplikáciou sér a krémov.
    Momentálne skúšam sódu vo vode na namáčanie vlasov, cca 10min (otvorenie vlasových kutikúl a vypláchnutie farby) a octový oplach (uzavretie), zatiaľ skúsený len raz na zbavenie sa henny - niečo sa vyplavilo ale vlasom to neprospelo a častejšie ako raz za týžden, dva to robiť nebudem a išla som do toho s plným vedomím že mi to môže poškodiť vlasy, avšak veľa ľudí si neuvedomí čo to vlastne na seba dávajú a v konečnom dôsledku im to môže uškodiť (namiesto fuj SLS/silikńov... ako je teraz móda, nepoužívam už síce ani jedno ale nie som proti nim, poslúžia dobre keď človek vie načo ich chce a vie správne použiť).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jsem tam kápla malinko, nebo chtěla jsem, ale ono to káplo asi trošku víc. jinak myslím, že lakmusové papírky si asi nepotřebuji šetřit, je jich tam snad sto a stálo to dolar. a soda je tedy tak špatná na vlasy? člověk by řekl, že podle no-poo je to zázrak z nebe. jsem to nikdy nezkoušela, ani se mi nechce zkoušet.

      Vymazat
    2. no, verím že to niektorým ľudom vyhovuje aj dlhodobo, ale to majú buď krátke a/alebo veľmi odolné vlasy, pokožka sa ako tak spamätá ale vlasy (hlavne dlhé) keďže nie sú živé, okrem korienkov, sú závislé len na tom čo s nimi robíme a pri častom umývaní sódou práve kvôli tomu častému otváraniu ochranných šupiniek na vlasoch sa môžu postupne vyplavovať bielkoviny, čo potom vlasy oslabuje a ničí, vysušuje (najskôr síce krásne odstráni aj usadeniny od minerálov), dá sa to sice zmierniť alebo zastaviť hĺbkovými maskami ale je to zbytočná práca navyše. Argument no-poo je taký, že sa tak čistia vlasy od mazu, smogu atď, ale to všetko pri zdravom vlase ostáva len na povrchu a dovnútra sa nedostane (záleží aj na pórovitosti vlasu - pri väčšej sa krásne vsakujú oleje a ochraňujú ho), maz a oleje ho navyše chránia vrstičkou navyše pred poškodením. A prášková sóda (nasypaná na vlasy, bežne sa tak no poo používa ak som to správne pochopila) pôsobí ešte k tomu ako mechanický peeling, ale s tým rozdielom že pokožka sa obnoví, vlas ale nie a sme v začarovanom kruhu. Kľudne si to môžeš predstaviť ako používaš kozmetiku vs ako by účinkovala na norkový kožuch :D (prvé prirovnanie čo mi napadlo)

      Vymazat
    3. aha to je fakt zajímavý. jsem nad tím nikdy nepřemýšlela, co musí soda udělat s vlasy... jsem sodu na vlasy ani nikdy nezkoušela, zkoušet nechtěla a teď už ještě víc nechci.

      Vymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...