pátek 10. února 2017

Nedůležitost pH aneb proč to v kosmetice neřešit?

Dneska půjdu trošku proti svému článku z minulého týdne. Tam jsem vysvětlila, proč jsem si koupila lakmusové papírky a proč hodlám více prozkoumat pH svojí péče o pleť. Protože příliš zásaditá kosmetika narušuje kyselý ochranný plášť na kůži, což pokožku oslabuje a může způsobovat třeba akné. Dneska se ale dostanu k tomu, proč jsem doteď pH neřešila a proč si myslím, že možná řešení pH není spása pro všechno a bude mít třeba u mě nulový výsledek.

Chtěla bych poznamenat, že jako u čehokoliv v kosmetice, i pH (narušení, zachování, balancování, cokoliv) působí u každého jinak. Každá pleť je jiná a tohle jsou moje osobní důvody, kvůli kterým jsem klidně používala zásadité mýdlo a pH mi bylo víc než ukradené. Stejně tak to, že v tuto chvíli pH řeším, je opět moje osobní rozhodnutí, i když potajmu o výsledku dost pochybuji, ale nechci odsuzovat něco, co jsem zatím nezkusila.

Takže proč jsem pH neřešila?

(1) Záleží přece nejen na pH. Nemám dehydratovanou, suchou nebo citlivou pokožku. Což z toho je naprosto jednoduché odvodit, že pH mi nevadí z pohledu hydratace nebo výživy a citlivosti kůže. Mým jediným problémem je akné a skvrny z něj. Pigmentaci správné pH kosmetiky nevyřeší, ale akné by vyřešit mohlo. Tady ovšem velmi záleží na typu akné, které kdo má. Bakterie, nebo hormony. Správná péče, nebo špatné složení. Kvůli čemu se pupínky tvoří, co ucpává póry. Jídelníček, pitný režim, použitá kosmetika, něco pleti chybí, něco přebývá. Je toho tolik. Moji pleť ničí hormony. Jsem si tím naprosto jistá. Dvě těhotenství a kojení to jen potvrzují. Moji pleť ničí i složení kosmetiky. Jsou prostě složky a jejich formulace a konzistence produktů, které mi nesvědčí. Hormony ani složení kosmetiky sledováním pH neovlivním. Proč řešit něco, co nebude mít vliv na ty zásadní parametry u mé péče o pleť?

(2) Teď si nejsem úplně jistá, jestli to platí na 100 %, ale mám takový pocit, že přírodní a hlavně šetrná kosmetika má přirozeně nižší pH než chemické varianty. Tedy pomineme to mýdlo, že ano. Ale jinak pokud se vyhnete kosmetice bez problematických složek, tak prostě přirozeně nakoupíte kosmetiku s nižším pH. Sulfáty nebo alkohol mají vysoké pH. Stačí se těmto složkám vyhýbat a přirozeně bez jakéhokoliv testování dosáhnete low-pH skin care. (teoreticky za optimálních podmínek). Takže proč s nějakým měřením vůbec ztrácet čas?

(3) Kůže se dokáže stabilizovat celkem rychle. Nebo jak se to vezme. Pokud vezmeme jako předpoklad, že umytím obličeje vodou se zvedne pH pokožky na hodnotu 7 (pH vody je zhruba 7 - 8), tak během 20 až 30 minut po umytí se dokáže pokožka vybalancovat naprosto sama a získá opět kyselé pH, laboratorní měření ukázalo asi tak něco málo pod 6 (přesněji 5,75), pak už to jde ale pomaleji. Hodnoty pH kolem 5 má pokožka až tak dvě hodiny po umytí, dál to klesá už velmi pomalu a trvá to třeba 24 hodin. Důležité ale je, že během asi půl hodiny se kůže sama o sobě okyselí. A v podstatě po 30 minutách není až takový rozdíl v tom, jaký jste použili čistící gel, mýdlo nebo cokoliv. zatímco s low-pH variantou se hodnota pH pokožky vychýlí třeba na 6 (místo 7, když použijete jenom vodu, nebo vodu s mýdlem), tak po třiceti minutách i tak má pokožka pH něco kolem 5,5 - 6. Takže proč se vůbec otravovat s něčím jako low-pH cleanser? (Ale tak dejme tomu, existuje několik studií, které tvrdí, že i jen krátké několikaminutové narušení pH kůže do vyšších hodnot je škodlivé, navíc škoda není viditelná a jasná hned, ale kumuluje se a projeví se třeba až po čase.)

(4) Kyseliny to vyřeší. Aby byly kyseliny v kosmetice funkční, musí mít kyselé pH. Dejme tomu kolem 3 (podrobnosti někdy příště). Tohle je věc, kterou by měl mít ošéfovaný každý výrobce a každý jeden výrobek s AHA nebo BHA. Pokud je pH vyšší, tak účinnost kyselin klesá, až se úplně vytratí. To ale není vše. Správně formulovaný výrobek s kyselinou by měl být přizpůsoben i tomu, aby měl správné pH po aplikaci na pokožku. Tedy takový produkt nejen je kyselý sám o sobě, ale okamžitě po aplikaci snižuje pH pokožky, aby mohl správně působit. Pokud by pH kůže bylo nižší, než takových těch standardních 5,5 - 6, což je nejobvyklejší hodnota, se kterou se v kosmetické chemii operuje, tak by byl přípravek s kyselinami účinnější, efektivnější a pravděpodobně dráždivější. Každopádně platí, že jakékoliv kyselinové tonikum (pokud bylo správně formulováno), tak nejen že účinně sníží pH pokožky, ale ještě pak má dost síly na to, aby efektivně kyselinovalo. Takže proč se vůbec otravovat s nějakým hlídáním pH při umývání, když ty kyseliny to stejně zvládnou napravit.


(5) Čistící gely se přece umývají vodou. Tohle je potom část, se kterou nejvíc bojuji. Jakýkoliv čistící gel, ať už low-pH, high-pH, jemitojedno-pH... se prostě vždycky umyje vodou. Voda má vysoké pH, tak 7 - 8, rozhodně spíš zásadité, než kyselé. Teď si to dejme do poměru, na prst čistícího gelu, hrstě vody na umytí. Opravdu i jen malé množství čistícího gelu tak zásadně změní zásadité pH vody, kterou se stejně umyjete? A na kráso můžu mít cokoliv s pH třeba 5... ale umyju to vždycky vodou. Tak jak přesně prostě to nízké pH mycí kosmetiky dokáže pleť vůbec ovlivnit. Proč se tak moc řeší pH něčeho, co se stejně umyje tou špatnou zásaditou vodou?


Ale nebudeme low-pH péči odsuzovat, dokud ji nezvyzkoušíme, že ano. Takže jdu na to.

Vlastně když to vezmu do detailů, tak jediná zásadní změna v mé péči o pleť v souvislosti s měřením pH bude fakt, že přestanu na obličej používat mýdlo. No jo, ale to se akorát vrátím do dob zhruba před čtyřmi pěti lety, kdy jsem mýdla nepoužívala, kyseliny používala, na složení kosmetiky si taky dávala záležet... a akné jsem měla stejně. Naopak v té době mi mýdlo docela výrazně stav pleti zlepšovalo, bylo to viditelné den za dnem. Takže je otázkou, jestli opuštění mýdla a nějaký ten low-pH cleanser přinese opravdu výraznou změnu.

No každopádně rozhodla jsem se, že už se nebudu na nic vymlouvat a jdu na to. Věda říká, že se to vyplatí. Zkušenosti cizí říkají, že nelitují ani jedné desetiny, o kterou snížily pH používané kosmetiky. Takže tohle nebudu ignorovat a potřebuji si to vyzkoušet na vlastní kůži. Zatím jsem si žádných změn nevšimla. Ale je pravda, že jsem zatím nic vyloženě nekoupila jen na základě pH. Asi bych měla jít nakupovat. 

Co myslíte? Bude mít low-pH skin care na mě výsledky? A jak dlouho mě to bude bavit? Budu opravdu kupovat jen to low-pH? Kdy začnou výrobci psát pH výrobku na obaly? Měřil si pH i Jan Tleskač?

4 komentáře:

  1. Neber to nijak špatně, ale nemáš problémy s pletí třeba, protože toho na sebe mažeš až moc? Máš tady články s aktuální péčí o pleť a možná je toho na tu pleť prostě moc, že je možná vší tou kosmetikou přesycená. Nevím, pouze je to domněnka, přeci jen víš sama, co jsi zkoušela a co ne. Já si třeba vystačím s minimální péčí, vyčistit něčím universálním a dát kvalitní krém nebo olej nebo sérum (ale nevrstvím to). Nepoužívám další vodičky, tonery, a vše i tu pleťovou vodu z pleti opláchnu, moje pleť se mi pak odvděčí tím, že nemám ani pupínky a ve 30 ani vrásky. A ségra právě taky měla problémy s akné i po 30, potom co na péči „ubrala“ se jí to začalo zlepšovat. Možná se prostě pletu, svoji pleť znáš lépe než já, jenom mě to prostě napadlo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo ve třiceti... to byly zlaté časy. vráska ani jedna a pupínek jeden za měsíc. stačí dolistovat na začátek tohoto blogu, tam jsem se občas i zmínila, že mám naprosto bezproblémovou pleť. a pak se ty hormony vrátily do normálu, mrchy jedny, někomu ta hezká pleť není prostě dána. jinak je zvláštní, že tento dotaz mi někdo položí tak jednou do měsíce. a nepoužíváš toho moc? a už jsem to i párkrát vypisovala, kolik je teda moc (nikdy mi na to nikdo neodpověděl), protože si fakt myslím, že tak pět až šest produktů je fakt minimum. odlíčit - umýt - tonizovat - sérum - oční - krém. však jestli to chápu dobře, tak ty taky umyješ - pleťová voda - namažeš. to jsou tři. s očním čtyři? a o jeden víc už je přespříliš moc a přehnané?

      ale přiznám se, že zrovna jsem na sebe navrstvila asi 11 vrstev (odlíčila - umyla - maskovala - oční sérum - oční krém - tonik - sérum - krém - tonik - olej - máslo) a nejspíš se přes spaním ještě máznu krémem... ale nevadí mi to, poslední dva měsíce se mi pleť jenom lepší (krom toho pms před dvěma týdny). takže ne, nemyslím si, že moje problémy pletí pramení z moc mazání. ale neboj, nemažu toho na sebe tolik každý den, vystačím si normálně tak s těmi pěti až šesti produkty.

      Vymazat
    2. Já to nemyslela, jako nějaké rejpnutí, já právě z tvých článků o péči o pleť pochopila, že ta dlouhá řada produktů je standard :D Jenom mě to prostě napadlo, že tvoje pleť třeba nemá tak ráda kosmetiku jako ty, ona ta pleť si často žije vlastním životem a třeba vůbec její stav nesouvisí s péčí nebo hormony, protože pleť vždy zobrazuje celkový stav organismu a mapa obličeje konkrétní problém. Třeba ty ten svůj s občasnými pupínky vyřešíš právě tou kosmetikou, jak ji používáš, nicméně byl to jenom můj nápad, to je všechno, svoji pleť znáš lépe než já ;)

      Vymazat
    3. jsem to ani nevzala zle. spíš mě to pobavilo, protože podobný koment dostávám tak jednou za měsíc. vyhrála jsi miss únor.

      Vymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...