pátek 10. března 2017

Etika výrobců, osobní zásady a nakupování

Tento článek už má rozepsaný delší dobu, totiž tak nějak si nejsem jistá, co přesně chci říct. Vlastně to pořád nevím, ale pokusím se. Ve zkratce asi takto. Nekupuji a nebudu kupovat od výrobců, kteří mi nejsou nějakým způsobem sympatičtí. Občas to bolí. Jsou to totiž věci, které chci a které chci hodně. Na druhou stranu je ale na světě tolik různé kosmetiky, že je mi líto utrácet peníze u výrobce, který se chová hnusně k zákazníkům. Který nemá kule na to být transparentní. Který kecá kraviny. Který se chová divně na sociálních sítích.

Protože nechci dneska plácat prázdnou vodu, tak budu upřímná a konkrétní a klidně vám tady napráskám, proč už u někoho nebudu nakupovat. A proč si někde nenakoupím ani poprvé.

Kypris séra bych opravdu chtěla. Ale při hledání recenzí jsem narazila na pohádku, jak se chovají k zákazníkům. Ve zkratce měl někdo nepříjemnou reakci, která nejspíš byla způsobena prošlou dobou nebo možná špatným skladováním nebo změnou složení nebo tak něco, zapomněla jsem. Odpovědí zákaznického centra značky bylo v tomto případě údajně obvinění, že si za to zákaznice může sama a že to není jejich problém. Nechci asi svými penězi přispívat na taková chování k zákazníkům.

Bath und Unwind je britský eshop, ke kterému mě to čas od času táhne. Asi před půl rokem měli velmi pěkný gwp, takže jsem si naskládala košík a nadechla se k objednávce. Jaké bylo moje překvapení, když po zadání adresy se mi můj nákup změnil. Asi třetinu produktů mi košík vyházel, zbývající dvě třetiny zdražil tak o 40 % a gwp mi nedal. Tak já tedy nevím, ale odmítám utrácet peníze u prodejce, který se jinak chová k domácím (UK) zákazníkům a jinak k těm z východu, nebo nevím tedy, jak to přesně mysleli, ale asi mě to urazilo.

Premae Skincare mě při nákupu vlastně ničím nenaštvali. To přišlo až potom. Neustálé sledování a odsledování na Instagramu, hodně divné reposty, že prý jsem z Dánska, a nakonec smazání mého komentáře... tohle já asi nemám zapotřebí. Ať si to dělají s někým jiným, já si makeup příště taky koupím jinde.


May Lindstrom nedávno zdražila docela hodně. To by mi ani nevadilo, ale naprosto se mi znechutila tím, jak komunikovala během této krizové situace. Protože zákazníkům se samozřejmě zdražení nelíbilo. Odpovědí od ML bylo mlžení, neustálé opakování "já jsem transparentní", složitého vyčíslování světových cen, házení viny na prodejce, takové pomalu postranní obvinění, že doteď z toho prodejci neplatili DPH, ale teď platit budou. Srdce na dlani a já to dělám pro vás téměř included. Asi ne díky. A to, že Carolins Hirons označila May za vzor transparentnosti pro ostatní značky... mě nutí pochybovat i o ní. Buďto je podplacená, nebo nějak May zavázaná, nebo je blbá jak necky. Ať tak nebo tak, její blog u mě tímto dost klesl a nově mu nevěřím ani písmenko. Protože to, že někdo zveřejní ceník produktů, není transparentnost. Je to výsledek nějakého jednání, které ale transparentní nebylo, protože o něm nic nevíme. Jaké jsou náklady? Jaké jsou marže? U May i u prodejců? Jaké jsou náklady na dopravu? Jaké má fixní náklady? Jako milá May, dej do toho srdce, buď tedy transparentní a pověz mi trošku víc...

Tchibo mě asi nejvíc bolí. Hodně ráda tam nakupuji dětské věci, blbosti na tvoření, občas si tam zajdu koupit kafe. Při posledním nákupu se ale ke mně jejich zákaznické centrum nechovalo zrovna nejlépe. Nejdřív problém: dostala jsem kupón na dárek. Pak objednávka na eshopu. Kupón nelze uplatnit při dopravě vyzvednutí v obchodě. Při vyzvednutí v obchodě: kupón musíte uplatnit v eshopu. Taková zacyklená neřešitelná situace. Když jsem to řešila se zákaznickým servisem, tak se to zacyklilo zase na hlášce: naskenujte nám účtenku a kupón, pak se s vámi budeme bavit. Bolelo to, ale nakonec jsem si ten jejich newsletter odhlásila a už dva měsíce jsem tam nic nekoupila. (Kromě dortíku a kafe... sakra moje zásady se rozpustily v cukru.)

Sephora experience v českém prostředí jsem tady už popsala. Tak se v tom nebudeme rýpat, ale vězte, že jsem odolala a nic jsem na tom jejich eshopu už neobjednala. Ani fyzicky jsem v Sephoře letos ještě nebyla, což ale není žádné hrdinství, protože v Brně Sephora není. (Vím, že je, ale není... jsem ji nikdy neviděla.) A přitom bych třeba fakt chtěla novou tvářenkovou paletku Nars, ale nekoupím, ušetřím.

Forever21 je moje nedávná zkušenost. Vím, že 21 mi už není, tak bych asi měla nakupovat jinde. Ale já to tam mám docela ráda, hlavně kvalita mi přijde ucházející i u takových těch trendy věcí, co jim hádáte jednu sezónu. Jejich svetrové šaty nosím s úspěchem už snad pět let. Letos jsem si koupila ve výprodeji boty. A fakt jsem za ně ráda, mám problém, že se mi boty v obchodech spíš nelíbí. Tyhle se mi líbí a sedí mi. Ale po měsíci nošení se mi začaly párat. Chtěla jsem to řešit se zákaznickým servisem, v klidu a bez problémů. Vlastně jsem to ani nechtěla vracet, ledaže by mi dali ty samé boty. Nebo to opravili. Ale jejich opakovaná odpověď, že oni dvouletou záruku na zboží neposkytují a že 28 dní pro vrácení objednávky mi už vypršelo, mě dost naspeedovala, že jsem si dala i tu práci a napráskala je evropskému centru spotřebitelů. Že u nich už asi nenakoupím, je snad jasné ne?

Cult Beauty mě taky docela bolí a ještě jsem nebyla schopná se úplně odstřihnout. Líbí se mi totiž jejich výběr kosmetiky i jejich marketingové aktivity. Ale ta jejich logistika a hlavně balení. Vypadá to jako pytel na mrtvoly, nejsou schopní si pořídit krabičky a to u objednávky třeba za pět tisíc fakt bolí. A nejhorší mi přijde, že jsem balení u nich už dvakrát řešila a prostě podle nich pohoda. Že to chodí pocintané, poprášené a často s pomačkanou krabičkou, asi taky pohoda. Poprvé se mi alespoň omluvili a svalili to na co nejmenší náklady. Podruhé jsem to vyvěsila u sebe na Insta a taky řešila se zákaznickým servisem a prostě mi nepřišla vůbec odpověď. Ani na sociální siti, to by se asi dalo pochopit, ale ani na email. Prostě ticho po pěšině. Když k tomu připočteme, že je to oblíbený eshop Caroline Hirons, o které si momentálně myslím, že žije v bublině a sice tvrdí, že není podplacená, tak podle mě ovlivněná je a není objektivní... opravdu ráda bych s Cult Beauty skončila. Uvidíme, jak budu silná v tomto případě.


Tak nějak mi tohle asi za útratu nestojí. Jako jasně, jsou to jenom peníze, ale zase nechápu, proč bych měla svoje peníze utrácet u někoho, komu na zákazníkovi vůbec nezáleží. Já i chápu, že to někdo dělá pro peníze a chce si vydělat třeba i hodně. Ale to opravdu není důvod pro to, aby dělal ze zákazníků debily. Na světě je tolik jiných značek kosmetiky, oblečení, bot, že je stejně nestihnu za svůj život všechny osahat, namazat, unosit a vynosit. Proč tedy zůstávat u někoho, komu jste naprosto lhostejní, jen si od vás vezme peníze a tím to skončilo. Proč podporovat někoho, kdo vám pošle slevu, kterou vlastně nedokážete využít. Proč platit někomu, kdo si myslí, že má patent na neomylnost a pokud je něco špatně, tak je to zákazníkova vina.

U tohoto mě také vždycky zaráží chování jiných zákazníků. Chápu, že občas stačí jen si postěžovat. Ale už jsem slyšela tolik stížností, hlavně online, jak je Sephora strašný obchod, jak mají všechno předražené a k zákazníkům se chovají strašně. A stejně tam pak všichni tito stěžující znovu naběhnou a znovu nakoupí. A znovu si stěžují. Proč? Proboha proč? Prý jiná alternativa není. A víte o tom, že jiná alternativa není, protože si my čeští zákazníci vlastně v těch starých alternativách libujeme? A když staré alternativy fungují a stále přináší obchodu peníze, proč vůbec zkoušet něco jiného. Ano chápu, že svými pár tísicovkami ročně jim asi díru do rozpočtu neudělám. To ale neznamená, že u nich ještě někdy něco nakoupím. Jako zákazník spokojená prostě nejsem, tak nechápu, proč bych měla v této nespokojenosti pokračovat. Trošku to bolí, ale raději se rovnou odstřihnu.

Jak to máte vy? Rádi nadáváte, ale stejně tam pořád nakupujete? Nebo vám záleží na tom, komu dáváte své peníze?

11 komentářů:

  1. Ja mam momentalne chut skoncit s The Body Shop.
    Urobila som objednavku na e-shope (rakuska odnoz) a po viac ako mesiaci balicek stale neprisiel. Tak som im pisala raz, dvakrat, trikrat,...a oni ani neodpisali.
    Dost ma to znechutilo. Asi mi uz ostava len zavolat tam a schytat to nejaka tetusa na hotline.
    A s Bath & Unwind mam podobnu skusenost ako ty- v kosiku bolo zrazu vsetko drahsie. Tak som nekupila. Stale mi od nich chodi kupon na 10%. Diky, nechcem.
    Lucc

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak bath unwind mě tenkrát opravdu zklamal. chápu, že něco mi třeba neprodají, ale růst cen je fakt hodně zlá praktika. (a taky mi chodily kupóny. už jsem je unfollow.)

      Vymazat
  2. Jo, mám to podobně. Nemám teda takový konkrétní seznam, ale když mě nějaká firma štve, tak může mít sebelepší produkty, ale z principu ji nebudu podporovat. Co na tom, že je to spoustě lidí jedno, v tomhle jsem celkem zásadová.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. myslím, že to je super. však nakonec na světě je tolik věcí jiných k vyzkoušení.

      Vymazat
  3. Díky za tento článek, já v žádném výše zmíněném obchodě nenakupuju, ale souhlasím, že je pro mě zákaznický servis taky moc důležitý a u pár značek už bych taky nic nekoupila. Jen mě mrzí, že všude jsou akorát samé kladné recenze a doporučení (kdo ví, jak moc objektivní) a nikdo kritiku takhle veřejně nevyvěsí. Přitom je podle mě stejně důležitá, jako ty chvály. Protože pokud se všichni budou tvářit, že je to ok, tak se nic nezmění, přesně tak, jak píšeš.

    Piosek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. není zač, taky děkuji. ale jo, občas kritiku najdeš, jen je nutné si vybrat blogy, které sledovat.

      Vymazat
  4. Jojo, přesně vím, jak to myslíš. Mě teď posledně naštvali v Biooo - napsala jsem jim srdceryvný mail a oni se ani neobtěžovali mi odpovědět.
    Nějak už nemám chuť tam jít znovu na nákup... A takhle to mám ve více obchodech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. v biooo je taky nemám moc ráda a taky tam už asi nakupovat nebudu.

      Vymazat
  5. Mně nějak nepřišlo, že by May v té IG komunikaci někoho obviňovala a podobně. Na zdražení má právo jako každý obchodník a vůbec se k tomu nemusí vyjadřovat. To, že se zdražení lidem nelíbí je naprosto přirozené. To, že se s nimi snaží komunikovat, mi přijde spíš jako plus. Kdokoliv může mít ceny, jaké chce, zrovna podle toho, jak se vyspí, a nemusí se zpovídat vůbec nikomu. Jestli najde kupce, tak je to úplně v pohodě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no s tebou souhlasím, 100%. škoda, že se podle toho may nechovala. jasně řekla, že tak velký nárůst cen je mimo jiné způsoben tím, že prodejci najednou platí dph. zveřejnila ceník. to je transparentnost? to snad u každého prodejce buď stáhneš z netu, nebo dostaneš na vyžádání. tak jo zdražila, to je nakonec toho, vydělat si chce každý, netřeba to komentovat a hlavně tomu neříkejme transparentnost.

      Vymazat
  6. Sephoru se taky snažím ignorovat, ale bohužel mi nezbývá než tam jednou do roka nakoupit Beauty blender a náhradní kartáček do Clarisonicu. Ale moje rada je, nebát se ozvat, jednou mi do objednávky nepřidali na Dny Marianne slibovaný dárek, ani vzorky prostě nic, volala jsem na infolinku, tam mi slečna řekla, že to pošle dál, ale ať to sesmolím písemně, no a do týdne mi přišel nejen slibovaný dárek k nákupu, ale i 3 hodnotné mini produkty. No ale pokud se ten e-shop ani nenamáhá na emaily reagovat, tak to bych se na ně taky vyprdla.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...