sobota 17. června 2017

Retinol v létě? Bych to viděla takto ve 4 bodech:

Stačí si trošku zagooglit a pokud zadáte něco jako vědecky ověřený anti-aging, tak 11 z 10 dermatologů, vám řekne, že používejte opalovací krém. A stejných 11 z 10 dermatologů vám řekne, že mažte se retinolem. Tyhle dvě kosmetiky: opalovací krém a retinol jsou totiž solidně a neprůstřelně prokázané, že působí proti vráskám. Opalovací krém zabraňuje poškození pleti sluncem. Retinol zase simuluje tvorbu kolagenu, a tím prodlužuje pružnost a mládí pleti. Takže pokud se ptáte, jestli používat retinol, tak těch 11 z 10 dermatologů vám řekne ano a řeknu vám to i já. A pokud se zeptáte, jestli je tedy dobré používat retinol v létě, tak na to jsou odpovědi různé, ale já se kloním spíš ke straně ano.

Nechám dneska stranou všechny ty světlé i tmavé stránky používání retinolů (ano, jsou i tmavé stránky), stejně tak přeskočím celou tu áčkovou abecedu, kolik retinolů vlastně je a nejsou to všechny jen retinoly a který je ten nejlepší. Spíš bych si tady chtěla sesumírovat (stejně jako v případě AHA/BHA a céčka), jestli budu používat retinoly i v létě a proč jsem se takto rozhodla. Používání retinolu totiž dává pleti tolik benefitů, že to nechci ignorovat jen proto, že začalo léto.


(1) Retinol nefunguje jako AHA
Ono to trošku svádí, protože výsledky můžou být stejné: pleť se začne loupat a rychleji se regeneruje. Ale pleť k tomu dospěje pokaždé jinak. S AHA jsou narušené vrchní vrstvy pleti, které se tak odlupují. Retinoly ty pronikají přes tyto vrstvy kůže, nijak je ale nenarušují a ve spodních vrstvách stimulují přirozené procesy, jako je tvorba kolagenu. Proč se ale pokožka po použití retinolů loupe? Protože retinoly dráždí. Pleť se brání proti vnějším vlivům a potřebuje nějaký čas, aby si na retinoly zvykla. Dokonce se občas uvádí, že to může trvat až 12 týdnů, já si z osobních zkušeností myslím, že stačí asi měsíc až měsíc a půl. Proto se také doporučuje s retinoly pracovat pomalu a nechat pleť si na ně zvykat v menší koncentraci a menší frekvenci používání.

(2) Retinol nezvyšuje fotosensitivitu pleti
To je otázka, se kterou trošku bojuji. Je fakt, že retinol funguje jinak než AHA, takže pokožku neoslabuje. V podstatě tak retinol není v opalování žádnou překážkou. Na druhou stranu je problém asi takový. Sluníčko narušuje pokožku a potenciálně ji dráždí. Retinol narušuje vrchní vrstvy a při působení dráždí pokožku. Takže podrážděná + podrážděná pokožka je přesně to, co může způsobovat problém. V žádném případě bych tedy nedoporučila retinol začít používat v létě. Pleť je často ještě měsíc od prvního namazání citlivá, suchá, podrážděná. Proč to dále zvyšovat ještě sluníčkem. Pokud jste ale na retinolová séra zvyklí, tak můj současný postoj je takový, že si budu dál retinoly používat.

(3) Není retinol jako retinol
Je více druhů retinolů a také záleží v jaké koncentraci si ho dáte. Takže když vezmeme v úvahu, že sice mám nějaké pochybnosti o tom, jestli náhodou mi retinoly neudělají pigmentové skvrny, ale zároveň se nechci retinolů vzdát... tak logicky jsem sáhla po kompromisním řešením. Budu používat retinoly, ale raději ve slabší koncentraci a také v přírodní formě. A místo koncentrovaného séra The Ordinary jsem si do koupelny nastěhovala retinolové olejové sérum od Sukin. (Zatím ho zbožňuji.)


(4) Stejně používám opalovací krém
Ať tak nebo tak nebo úplně naopak, tak stejně retinoly používám vždy jen večer. No dobře občas si máznu malinko i ráno, ale to jen tajně a nikdo to nevidí a vám jsem to taky neřekla. Navíc to množství a čas nesouhlasí. Ráno pak používám důsledně opalovací krém. Používám ho, protože nechci být spálená. Používám ho, protože mám ráda AHA kyseliny i v létě. Používám ho, protože mám sklon k pigmentovým skvrnám jen tak. Používám ho, protože nechci mít vrásky ze sluníčka. Používám ho, protože je to jednoduché s minimální námahou, ale výsledky mají potenciál být maximální. Takže když už se stejně mažu SPF faktorem, proč na sebe večer nenamazat všechno možné, když už tady ta možnost je.


Kdybych to měla shrnout, tak pozitivní stránky u mě letos určitě převažují. A budu používat retinol dál i během léta. Budu se poctivě mazat opalovacím krémem, dokonce ho znovu aplikuji i odpoledne. A místo koncentrovaného séra teď sahám večer po jemném oleji. Podle všeho navíc tím, že retinol stimuluje produkci kolagenu, tak vlastně pokožku posiluje a pomáhá i proti pigmentovým skvrnám, starým i novým. Nebo takto, výsledky studií mě o tom ještě úplně nepřesvědčily, mám pocit, že jich je málo a nejsou dostatečně průkazné, ale budu tomu věřit. Uvidíme, jak moc se mi to v létě vyplatilo, až budu na podzim účtovat výsledky.

Vy se ale rozhodujte podle své pleti. Přeci jenom moje pleť je mega odolná a hroší a jen tak ji něco nepodráždí, takže si můžu dovolit docela hodně. A pokud používáte silnější retinoly na předpis, tak bych se zeptala raději ještě v lékárně nebo u doktora a taky bych poslouchala příbalový letáček.

12 komentářů:

  1. mam rada tvoje prispevky, pretoze vies, co pises, mas nastudovane z roznych zdrojov, mas toho vela vyskusane a milujem tvoj zmysel pre humor, ironiu, sebaironiu... a prave u takychto prispevkov to vidno najviac, nie je to o tom, ze si precitas pokec z jednej stranky a prerozpravas ho tu znova.
    to len troska k polechtaniu tvojho ega :)
    no k veci- retinol veselo pouzivam aj v lete, akurat ked idem niekde juznejsie k moru, neberiem ho, inak v pohode. skor mam radsej klasicky retinol, ako tento retinoid. cecko tiez pouzivam v lete, skratka sa nejak neobmedzujem.
    co som ale zacala studovat, to su spf-ka. viacere zdroje tvrdia, ze najlepie su mineralne. ALE zinok po 10-13 % nema hlavne v lete vyznam. momentalne mam od Jason mineralny s 14,5 % zinkom a 2% ox.titan. a je to biela tuha pasta, ktora mi ale nejakym zvratenym sposobom vyhovuje, aj ked hodnotenia ma brutalne negativne. ale hladam nieco kozmeticky elegantnejsie.
    chemicke filtre ovplyvnuju okrem ineho hormonalny system, ktory zas ovplyvnuje pigmantaciu, tiez zasahuju do DNA a bla bla la...
    inak ale odporucam od biodermy dry touch-maju zatial len na notino, je to cisto mineralny spf 50, ale tonovany, na leto vyborny.
    PS

    OdpovědětVymazat
  2. oprava-nie dry touch, vola sa to photoderm nude touch, mam odtien najsvetlejsi, nie je to ziadna beloba, tvrdia, ze 8 h oil control.
    PS

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. moje ego asi puklo. a tedy děkuje. jinak já mám minerální taky raději a hutné pasty mi nevadí. však třeba balance me je taky hodně bílý a minerální. že ovlivňují chemické filtry kde co jsem už taky zaslechla, ale asi bych tomu až tak moc nevěřila. to spíš věřím na to, že chemické filtry nejsou vhodné pro aknózní pleť a ucpávají. kouknu na biodermu, i když zrovna teď dost solidně ujíždím na eucerin. furt mi to všichni doporučovali, až jsem podlehla. navíc to má v sobě pendrek!

      Vymazat
  3. Ahoj, celoročně používám Retin A, vynechávám jenom na 14 dní u moře a asi 14 dní po. To abych si neoloupala barvičku. :-)
    aangie

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já bych se toho taky nebála. loni jsem tedy žádné retinoly neměla, jestli si to pamatuji dobře, ale před tím jsem měla přírodní od mad hippie a nějaký negativní vliv to nemělo. uvidíme, co letos sukin.

      Vymazat
  4. tak ty ides v eucerine, ja asi pojdem v retinole i napriek letu, snad nezaplaceme nad uctenkou na jesen.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak já už kdysi retinoly používala v létě. od mad hippie nebo od unt. takže myslím, že v pohodě. ale uvidíme. a jsem hodně zvědavá i na eucerin, jsem si objednala hned tři varianty...

      Vymazat
  5. Ahoj,
    Muzu prosim vedet co presne ti to serum od Sukin dela?
    Celkem me zaujalo, zrovna hledam nejakou lehkou formu retinolu, ale v popisku neni ani zminka o tom, ze by to bylo nazvano " retinolove serum".... Kdyz tak me oprav��, mozna vic vis.....
    Jen "hydratace", arganovy a slamenkovy, jojobovy olej...
    Trapi me taky dost pigmentace.... Zatim kombinuju Differine krem se serem na zesvetleni a Zelens SPF30....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přijde mi, že ten popis mají fakt odfáknutý. ale ve složení je retinyl palmitate, v popisu menší zmínka o vitaminu A a sice je to podle názvu hydratační sérum, ale já bych se vůbec nebála tomu říkat retinolové sérum.

      no a k účinku. (taková menší recenze a vyhrazuji si právo to odvolat, protože až tak dlouho zatím olej nepoužívám.) sérum jsem otevřela asi před měsícem a používám ho náhodně, když nepoužiji retinol od the ordinary. tak zhruba poslední týden používám výlučně jen sukin olej a jsem opravdu spokojená. regeneruje, rozjasňuje, přijde mi, že během noci výrazně sjednocuje tón pleti. a opravdu hodně regeneruje. jinak skoro nic jiného jsem v péči nezměnila, mám teď docela provizorní režim, takže ani vzorky nezkouším. a sukin byla jediná výraznější změna. zatím ho opravdu miluji.

      Vymazat
    2. Dekuji za odpoved.....
      Jinak ten Retinol od Ordinary je 2. %, takte asi dost silny ze? VChvalivany je dost, ale na zacatecnika by se melo zacit s mensi koncentraci, hadam....??

      Vymazat
    3. náhodou je docela jemný. myslím, že začátečníkům bude stačit začít pomalu, třeba třikrát týdně, nebo jak to pleť snese. já ho můžu bez problémů každý den (někdy i dvakrát).

      Vymazat
  6. Pouzivam retinoid, coz je silnejsi verze vit.A nez je retinol. Konkretne kombinuju RetinA 0,025% a 0,05% vecer a vitC rano. U nas se o tom pise malo, ve svete vice. Prisla jsem na netu na videjka od melissa55 a kez bych v jejich letech vypadala jako ona!!! RetinA pouziva pres 20let..

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...