neděle 22. října 2017

100% kyselina hyaluronová a její nízkomolekulární varianta

Možná jsem jediná, ale dost mě to rozčiluje. Tyto různé výkřiky, že obsahuje 100% kyselinu hyaluronovou. Čímž ta daná kosmetika chce říct, že si dáváte to nejlepší a že toho hyaluronu je tam opravdu hodně. Dost mě vyhodí z rovnováhy i různé 98% výtažky zeleného čaje a aloe nebo fermentovaného zázvoru. To mívají hlavně asijské značky, jak teď hodně nakupuji asiaty, tak si toho všímám a vnitřně mě to rozčiluje. Proč? Protože to prostě není možné. Není možné mít krém, který by byl jen 98 % aloe. To by bylo prostě aloe a rozhodně by to nemělo bílou barvu a krémovou konzistenci. Stejně tak 100% hyaluron. To prostě nejde. 100% kyselina hyaluronová je totiž prášek.

Takže zastavme se u toho hyaluronu, protože ten mě asi zrovna pere nejvíc. V návaznosti na toto se pak vždycky doslechnu ty fundované blogerské a instagramerské a jůtuberské chytrosti, že kyselina hyaluronová musí být co nejvýše ve složení, nejlépe na prvním místě. A totiž můžou za to výrobci, kteří to tak často píšou a je to prostě blbě. Ještě jednou to zopakuji. Kyselina hyaluronová je ve 100% složení bílý prášek. To, čím se v kosmetice myslí 100% hyaluron, je roztok kyseliny hyaluronové a obyčejné vody. Přičemž bylo víceméně prokázáno, že ideální koncentrace je 0,1 – 2 % hyaluronu ve vodě. Cokoliv vyššího může mít na kůži nevhodné účinky. Cokoliv nižšího nemá dostatečné a prokazatelné pozitivní účinky.

Neboli takto, když kyseliny hyaluronové bude ve složení hodně, tak tam bude málo vody. Což znamená, že hyaluron bude nenasycený a bude hledat vody, které by na sebe navázal. Až to na sebe namažete, kde se najde taková voda. No asi spíš někde v pleti. Nebo v dešti. Ale ta pravděpodobnost, že to bude dehydratovat a vytahovat vodu z pleti ven, je docela vysoká. Navíc ten krém ani nebude krém... bude to něco zcuckovatělého, z čeho se bude sypat nejspíš trošku prášku.

Když bude hyaluronu málo, tedy pod 0,1 %, tak ho tam bude málo. A bylo víceméně prokázáno na studiích, že v tom případě je účinek hodně slabý. Není samozřejmě špatné to na sebe namazat, ale zase účinky na hydrataci a stav pokožky byly neprokazatelné.

Takže v reálu, co zhruba znamená 97% hyaluron? No nejspíš to je 96 % vody, 1 % sodium hyaluronate a 3 % ostatních ingrediencí.  V závislosti na tom, jak moc měli výrobci koule a odvahu improvizovat, tak může být sodium hyaluronate klidně až na třetím, čtvrtém místě. (Jo ovšem zrovna tohle Elizavecca prasátkové sérum vůbec neuvádí vodu jako součást složení. To jen tak abyste věděli.)


K čemu se tak jako kyselina hyaluronová používá?

To hlavní, co umí, je hydratace. Tedy s určitými limity. Kyselina hyaluronová na sebe dokáže navázat až 1000 krát více vody, než kolik je hyaluronu. Problém je v tom, že molekulární hmotnost hyaluronu je příliš veliká, takže neprochází pokožkou. Stejně tak velikost vodních molekul je prostě velká, takže ani voda neprojde. A hyaluron zůstává i s tou navázanou vodou na povrchu pleti. Což není asi bůhvíjak dobrá zpráva, na druhou stranu ani není úplně zbytečná. Dokonce dokáže jakoby zvlhčit pokožku na povrchu, lehce ji napnout a ráno prostě hyaluron používám ráda.

To hlavní, co hyaluron neumí, je všechno ostatní. Nějaké anti-aging a proti vráskám? Jak proboha, když to neproniká do pokožky. Byste si to museli nechat píchnout. Navíc i když se to do té pokožky dostane, tak účinky jsou jenom dočasné. Ono se tak jako říká, že hyaluron je proti vráskám, protože je přirozenou součástí těla, takže když ho dodáme, tak omládneme. Bohužel to ale nefunguje a trvale už vůbec ne, se schválně zkuste zeptat někoho, kdo si hyaluron píchnul... a jak se to vstřebalo a píchalo znovu. Regenerace, obnova? Jak jako, když to nikam neproniká? Vyplnění a vyhlazení pleti? Jako jo, ale prostě jen povrchově a jen na přechodnou dobu. Takže kvůli tomu jsem kdysi hyaluron začala používat a slibovala si od toho hodně. Ale nedělá to a dost mě to tenkrát zklamalo, že jsem na hyaluron málem až zanevřela.

Co je na hyaluronu ovšem dobré, že je to prostě naprosto nekonfliktní surovina. Ve směsi s obyčejnou vodou je vhodný pro alergickou nebo problematickou pokožku. Neucpává póry, nedráždí, nezpůsobuje jakékoliv problémy. Je zdravotně naprosto nezávadný a prostě je to fajn. Rychle se vstřebává, je výborný pod makeup, krémový i pudrový, dobře se na to maže jakýkoliv krém i opalovací, no prostě to ráno neobtěžuje, navíc to zhydratuje vnější vrstvy a lehce opticky vypne a vyhladí.

Co je na hyaluronu tak nějak to špatné, je velikost jeho molekul. Nejen, že jsou prostě velké a do pleti se nedostanou. Ale jsou tak velké, že se ani nic dalšího nedostane přes ně. Dobře to přeháním, ale bylo prokázáno, že hyaluron vytváří na pleti jakoby povlak, který není cítit a neucpává, který ale snižuje účinnost aktivních látek. Takže pokud aktivní látky, tak všechny mazat před hyaluronem.


Jak je to s nízkomolekulárním hyaluronem? Molekuly hyaluronu se dají samozřejmě rozbít a velkým hitem poslední doby je tak nízkomolekulární hyaluron, který stojí několikrát více, ale prý má bůhví jaké účinky. No, jak bych to tak, jako abych neurazila, ale zase na rovinu... já tomu nevěřím, že se to vyplatí. Prostě moje maximum pro hyaluron je tak asi 20 dolarů na 50 ml a i to mi přijde až moc. A mohla bych, asi bych i chtěla, třeba se mýlím, vyzkoušet ten nízkomolekulární, třeba od Hylamide, kde za 30 ml dáte 22 euro. Ale já tomu prostě nevěřím. 

Zaprvé totiž hyaluron umí hydratovat, na tom se shodnu... ale moje pleť nemá problém s hydratací a úplně ji stačí jen ta povrchová s velkou molekulou hyaluronu, která také dokáže držet mnohem více vody a je v hydrataci účinnější. A navíc spousta odborných zdrojů se shoduje v tom, že hydratace sice jo, ale jiné suroviny hydratační jsou vlastně i lepší, že hyaluron je víceméně spíše podprůměr. No a za druhé nebylo prokázáno, že hyaluron má dlouhodobý účinek proti stárnutí pokožky. Až tak, že pokud někdy někde se nějaký takový účinek ukáže, tak je to víceméně výjimka a vlastně nikdo nikdy neví, proč se tak stalo. Není ale prokázáno, že by hyaluron, ten dodaný zvnějšku v kosmetice, dokázal nějakým způsobem komunikovat s kožními buňkami a přesvědčit je, aby stárly pomaleji, nebo dokonce omládly rychleji. Jsou určité náznaky, že možná, většinou ty studie operují třeba s 10% zlepšením elasticity, ale asi potřebuji vědět víc.

Takže tak nějak, když si koupíte nízkomolekulární hyaluron s několikanásobně menšími molekulami a několikanásobně vyšší cenou, tak dostanete něco, co sice proniká, v podstatě by to ale mělo větší hydratační účinky, kdyby mělo větší nepronikající molekuly, které dokáží vázat několikanásobně více vody a které navíc zůstávají na povrchu, kde je ta hydratace vlastně potřeba. A k tomu dostanete nejasný příslib případného anti-aging, který je ovšem zatím pouze marketingovou chimérou. Ono v podstatě to totiž bude mít efekt jako dobrý hydratační krém... jen za to zaplatíte několikanásobnou cenu. Takže tak nějak jako to mám s nízkomolekulární kyselinou hyaluronovou, na které je třeba napsané 100% hyaluron.

6 komentářů:

  1. Na hyaluron mi nesahej! Momentálně je to se squalanem jediná věc, kterou moje pleť snese ... A za tu hydrataci jsem ráda, je mi fuk, jestli jde dovnitř nebo ne ... Až tak málo mi stačí ke štěstí ... Jak budu vypadat v padesáti, budu řešit v padesáti :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. pf ti na nic nesahám, já mám hyaluron náhodou ráda. jen si myslím, že není nutné za něj utrácet milióny.

      Vymazat
  2. 1) 100 % hyaluronová kys. je samozřejmě nesmysl, ale spíš mě to pobaví. Co se týče velikosti molekul, tak se říká, že ta s nižší nelepí, když to vysokomolekulární lepí a hydratuje hůř. A že nikdo nezaručí rozměr molekul, pokud nejde o preparát k injekcím. Myslím, bude záležet i na ostatních složkách. Ale znám séra, co jsou naprosto strašná.
    2) Chtěla bych opravdu vědět, co hydratuje lépe :)) Na mě nefunguje nic jiného, než hyaluronát.
    3) Napsat 98% aloe je samozřejmě možné, když se člověk zamyslí :) Prostě do směsí přidáme extrakt aloe (bez vody) a přepočítáme, kolik procent by bylo původní aloe šťávy. Místo vody ale máme ten základ, do kterého jsme extrakt dali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1) mi nikdy snad nelepila ani ta vysokomolekulární, tak to nevím. lepila mi jenom, když byla spolu s glycerinem. a pak mi tedy i ucpala póry. (nobilis to byla) hlavně šílenství kolem nízkomolekulární mi přijde fakt zvláštní v tom, že velikost molekul stejně nikdy nevím. protože výrobce tohle neuvádí. maximálně napíše malé - velké, ale stejně: to je jako kolik.
      2) aloe, jakákoliv emulze oleje ve vodě, lactic acid s vyšším pH, urea
      3) jako ono samozřejmě 98% aloe existuje i normálně. ale pak to fakt nevypadá jako tekutý mléčný krém.

      Vymazat
  3. Z těch dvou posledních odstavců se mi trochu zatočila hlava, takže si je dám ke kafi ještě 1-2x a pomaleji :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele, ale tomu třeba věřím já. zatím mě tedy nic nepřesvědčilo o opaku a myslím si, že levná hyaluron - dobrá hyaluron. třeba budu časem převedena na tu lepší stranu víry?

      Vymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...