sobota 9. července 2011

Letem světem

Víte co? U Kreativ Blogger Award nějaký anonym poprosil a však víte... já na ty anonymy dám, takže: toto je osobní příspěvek aneb recenze mých cestovatelských zážitků. Jsem asi nenáročná osoba, protože na každém z těch míst jsem strávila dobu delší než jeden měsíc a na každém z těch míst se mi líbilo. Takže pokud čekáte zdrcující kritiku amerického stylu života nebo dánských diskuzí, tak tady se jí nedočkáte. Taky chci poznamenat pod čarou, že veškeré své cestování jsem hradila ze své vlastní peněženky a dle toho byla naprostá většina jakýchkoliv aktivit plánována v režimu socka-travel.




Lake George, USA - Work and Travel
Pozn.: fotila jsem na film, chtěla jsem Vám něco málo naskenovat, no ale to byste čekaly do Vánoc.
Nejsem si moc jistá, jak moc je tento program v současnosti populární (vzhledem ke klesajícímu kurzu dolaru se ani není čemu divit). Ale za mých mladých časů byl populární velmi, vlastně já jsem byla tenkrát hodně divná, protože jsem jela jenom jednou.
A jaké to bylo? Poprvé jsem letěla letadlem a málem jsem zmeškala odlet. Pracovala jsem zhruba 16 hodin denně, v bytě jsem bydlela s osmi dalšími lidmi (ČR+SR), náš dům měl popisné číslo 11 1/2. Všichni jsme byli maximálně podezřelí, protože i v Americe jsme si dovolili chodit pešky, případně jezdit na kole. Naučila jsem se mluvit anglicky. Naučila jsem se frajersky promenovat obchodním domem, v jedné ruce jsem držela rozpitou kolu (velikost XXXL) a v druhé KFC Chicken Popcorn. Přibrala jsem asi pět kilo, i tak jsem měla mezi američankami silnou podváhu. Poznala jsem, co to znamená opravdový nepořádek. A pod špinavými postelemi jsem jednou našla dvě pilulky viagry, jindy roztrhané svatební šaty. Držela jsem v ruce $200 v jednodolarovkách a připadala si děsně cool. Viděla jsem Niagarské vodopády, zažila jsem tornádo v North Carolina. Pro cestu domů jsem si musela koupit nový kufr.
Kosmetika je samozřejmě v USA plná neuvěřitelných možností. Bohužel pro Vás nejsem schopna podat bližší analýzu, v té době mi byla kosmetika víceméně šumák a já si domů vezla nový kufr plný pouze oblečení. I když jeden z nejlepších makeupů na mé tehdejší akné jsem vyzkoušela právě v Americe (myslím, že to byl makeup Cover Girl). A pokud potřebujete zvýšit sebevědomí, USA naprosto doporučuji, budete nejštíhlejší a nejkrásnější v celém okolí a místní muži, chlapci a chlapy Vám to dají velmi výmluvně najevo.

Piegros-la-Clastre, Francie - Work Camp
Work Camp je dobrovolná brigáda v zahraničí. Za práci můžete zadarmo bydlet, dostanete najíst a pokud máte šikovného vedoucího, podíváte se na místa, která jsou krásná a zajímavá, a vyzkoušíte si aktivity, které jste nečekaly. Během pracovního dne se opravdu nepředřete, ve Francii byla naše oficiální pracovní doba 8:00 - 12:00, pracovat jsme začínali asi zhruba kolem deváté a končili jsme o půl dvanácté, během této doby byly tři pauzy na cigárka.
A jaké to bylo? Do Francie jsem dojela stopem, zpátky jsem jela zbaběle autobusem. Vyzkoušela jsem i TGV. Do Paříže jsem se tentokrát nepodívala. Ale koupala jsem se v moři, koupala jsem se v řekách, krásně jsem se opálila, navštívila jsem zříceniny a hrady zachovalé, ochutnala jsem víno, sýry, salámy i francouzský chléb. Dva měsíce jsem nebyla nakupovat oblečení ani kosmetiku, ale navštívila jsem Marsaille, Aix-en-Provence, Avignon, Grenoble, Genéve a spoustu dalších bezejmenných a bezvýznamných míst, kde mi bylo naprosto skvěle. Dokážu si představit, že na jihu Francie jednou umřu, v malém zapadlém domečku nad skalním převisem. Jen se musím ještě naučit francouzsky a sbalit nějakého toho Francouze s vinicí...
Mám ráda vodu a nemusí to být zrovna moře...

Mám ráda hrady...


Helnaes, Dánsko - Hojskole
Hojskole je typ školy specifický pro Dánsko. Ve škole se ani neučí, spíše se debatuje a kreativně tvoří, mysleme si o tom cokoliv, ale je to skvělá příležitost odpoutat se od šedi všedních dnů. Ve škole se bydlí, ve škole se jí, nic nemáte na starosti jen růst svého ducha. A pro nové země EU nabízí dánská vláda granty, takže při troše štěstí, to máte zadarmo všechno. Helnaes jsem si vybrala, protože po mě nechtěli žádný příplatek a navíc z dánského grantu dotovali i výlet do Paříže (v podzimním semestru) a výlet do Berlína (v jarním semestru).
A jaké to bylo? Upřímně... v životě jsem nepotkala tolik ztroskotaných existencí na jednom místě. Drogově závislý, alkoholička nebo uprchlík z Číny prchající před čínskou mafií (nepotvrzená informace)... řekněte si, o překvapení nebyla nouze. Naučila jsem se vytočit hrneček na hrnčířském kruhu, fotila jsem zasmušilou dánskou krajinu a moře, zažila jsem dlouhou dánskou zimu. Navštívila jsem školku, školu, kostely, hřbitovy, muzea, galerie, rodný dům H.CH.Andersena, hraniční kámen s Německem, to vše pod heslem: Poznej dánskou kulturu. Viděla jsem velkou kolekci dánských filmů, naprosto normálních i naprosto ujetých, a poznala jsem, že v běžném dánském životě to i ve skutečnosti vypadá a zní jako ve filmech Lars von Triera (teda v těch dánsky mluvených). Diskutovalo se ve velkém rozmezí: původ demokracie až kvalita jídla ve školní jídelně. A to vše na malém ostrově Helnaes, 200 stálých obyvatel (minimálně polovina z nich "umělci" na volné noze), 30 studentů ve škole, 6 učitelů, dvě kuchařky. Nejbližší obchod směr sever dvacet kilometrů, autobus jezdil snad třikrát denně tam a třikrát denně zpátky.
Mám ráda moře a slunce...

Mám ráda i mlhu a moře...


Kraków, Polsko - výměnný pobyt Erasmus
Pozn: první den v Polsku se mi rozbil fotoaparát a během půl ročního pobytu jsem nenafotila nic, na co bych byla pyšná.
Na Erasmuse taky jezdí každý, tak to zkrátím. Jestli se na nějaký ten výměnný pobyt chystáte, tak Polsko příliš nedoporučuji. Je to jako u nás, ale horší. Nikdo Vám s ničím neporadí, pravidel je milión a polovina z nich smysluplně odporuje té druhé polovině. Pravidelně jsem promeškávala termíny, které nebyly nikde nikdy zveřejněny, a na všechno se stojí pekelné fronty.
A jaké to bylo? Vzhledem k tomu, že už jsem byla velká holka, studijní pobyt jsem pohotově spojila s pracovním nasazením. Větu: Dobrý den, dovolali jste se do zákaznického oddělení společnosti Phillip Morris International, moje jméno je Hana, jak Vám mohu pomoci? si budu nejspíše pamatovat ještě dlouho. V Polsku se taky hodně pije, Kraków je město s opravdu obdivuhodnou hustotou hospod, barů a klubů na několika metrech čtverečních. Polská čokoláda chutná skvěle a krémowek jsem se mohla ujíst. Do školy jsem moc nechodila, tak nějak jsem to neměla zapotřebí.
Poláci mají jenom jednu síť drogérií a to Rossmanna (teda nevím, možná se něco změnilo), který je na každém rohu, cenová úroveň zhruba taková jako u nás. V té době už pomalu probleskovala má vášeň pro kosmetiku všeho druhu, takže jsem nakupovala. AB. Ziaja. Eveline. DAX. Inglot. Revlon. A další polské a u nás nedostupné (těžko dostupné) značky. Polský trh je prostě větší, takže větší jsou i příležitosti...

Nexo, Bornholm, Dánsko - pokus přestěhovat se a zůstat... 
Bornholm je celkem velký ostrov (snad 40000 obyvatel), který je od Dánska poněkud separovaný, leží osamocený uprostřed moře mezi Švédskem a Polskem. Pro Dány je to hlavně prázdninová a výletní oblast, což znamená, že v zimě tam není co dělat a v létě je to tam přecpané turisty. Na Bornholmu najdete údajně nejkrásnější pláž Dánska, nejstrmější skály Dánska a nejpodivnější přízvuk dánštiny. Všechno je drahé jako všude jinde v Dánsku, možná i o kus dražší, protože spousta věcí se tam prostě musí dovážet.
Dánové nemají drogérii jako takovou, běžné nákupy kosmetiky provádí v obyčejných samoobsluhách nebo diskontních řetězcích. Pak mají celodánskou síť zvanou Matas, což je spíše parfumérie, prodavačky jsou vystajlované, prodávané výrobky jsou dražších cenových kategorií a značkové výroby. Na druhou stranu Matas je opravdu všude a pro Dány je cenově dostupný (protože prostě vydělávají asi tak čtyřikrát víc než my v ČR, zatímco ty výrobky stojí stejně nebo dokonce ještě míň).
Pravděpodobně nejstrmější a největší dánská skála...

Mám ráda i vikingské hrady...

Nejkrásnější dánská pláž za větru a studeného počasí...

A nakonec jsem se stejně vrátila domů. Možná už stárnu, takže nějaké razantnější stěhování v následujících několika měsících až letech zatím nemám v plánu...

15 komentářů:

  1. Kvůli té poslední větě nutně potřebuji do USA. Ale jinak skvělé články perfektně popsané!

    OdpovědětVymazat
  2. Píšeš úžasne, chcelo by to knihu:))) Inak juh Francúzska je aj moja srdcovka.

    OdpovědětVymazat
  3. míno, děkuji. a až pojedeš do té ameriky přibalíš mě taky do kufru?

    levandulko, super, tak až se tam jednou přestěhujeme, budeme se navštěvovat...

    OdpovědětVymazat
  4. To víš, že jo! Alespoň budu mít do začátků (zdarma) průvodce.

    OdpovědětVymazat
  5. Píšeš úžasně! přečteno jedním dechem....

    OdpovědětVymazat
  6. fuha, tak toto som uplne zhltla. Nadherne putavo napisane:)

    OdpovědětVymazat
  7. pekne tie modre fotky "Mam rada more...."

    OdpovědětVymazat
  8. děkuji všem moc za pochvaly...

    OdpovědětVymazat
  9. Krásně jsem si početla, díky. Na fotkách se mi nejvíc líbí Dánsko, hned bych jela...

    OdpovědětVymazat
  10. V sobotu mě to vůbec nepustilo ti tu nechat komentář, tak snad dnes. Čteš se moc hezky, doufám, že ještě někdy bude nějaké pokračování nebo nějaký podobný osvětový článek, ráda to hltám a připadám si pak tak nějak světověji, i když nevytáhnu paty z ČR:-D
    Kam nejlépe do té Ameriky bys pro zvednutí sebevědomí radila?

    OdpovědětVymazat
  11. dejnicko, je pravda, že nejvíc mě chlapy oslovovali (až obtěžovali) v new yorku, ale možná to bylo tím, že tam jsou prostě nejvíc oprsklý. a jak nejkrásnější krasavice jsem si připadala na jihu, south carolina, tak jsem byla já a pak jen stokilové černošky, které by si mohly zadek naložit na vozík... i když tak všeobecně jsem byla všude za hvězdu.

    OdpovědětVymazat
  12. Krásný článek a nádherné fotky!

    OdpovědětVymazat
  13. Konečně, já jsem se tak těšila na nějaký povídání o Dánsku. I když ještě se necítím úplně uspokojena :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Chytla mě teď úplně touha po cestování...dobře Polsko si škrtám:).
    Vím, že je to starší příspěvek, ale začala jsem tvůj blog číst pěkně popořádku (narozdíl od prvnotního zběsilého skákání z článku na článek) a tohle prostě něšlo nekomentovat=)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...