středa 31. srpna 2011

Přírodní kosmetika a věci související

K tomuto článku mě inspirovala Škola krásy na KISSBOOK by Mia a nedávný článek o přírodní a chemické kosmetice a hlavně následné komentáře opěvující bio přírodní kosmetiku od Lush. Ten článek je opravdu pěkně a informačně napsaný, jen některé informace jsou trošku zavádějící. Tak abyste věděli, o čem tady budu psát, nejdřív si načtěte informace od Mii, protože já jen tak lehce navážu.

V dnešní době je přírodní kosmetika hitem. Alespoň mi to tak přijde, přírodní kosmetiku má Nivea nebo Ryor, biokvalita je snad jediná akceptovatelná úroveň kvality a rostlinné výtažky jsou naprosto ve všem. Já se nebudu moc vyjadřovat k tomu, jestli je přírodní kosmetika lepší než ta chemická. Vlastně ani já sama to nemám příliš ujasněné, používám takový lehce extravagantní mix kosmetiky přírodní, ručně vyráběné, chemické a asijské, takže těžko soudit. V tomto článku bych jen ráda upozornila na některé nepřesnosti, které se tradují a předávají z generace na novou generaci blogerů, až se snad pomalu stávají pravdou, všichni tomu věří a nikdo nezpochybňuje. No ale skutečnost je trošku jiná. Jaké jsou tady nejčastější omyly?

Ručně vyráběná kosmetika
Jestli to ještě nevíte, řeknu Vám to teď. Lush není přírodní kosmetika. Lush je kosmetika čerstvá a ručně vyráběná a jako taková se i prezentuje. A nebo schválně: najděte mi na stránkách lushcz.cz spojení "přírodní kosmetika". A nebo si pořádně nastudujte mezi řádky šalamounskou odpověď přímo z Lush. Ano některé z výrobků jsou přírodní, biologické a veganské, ale jiné obsahují PEGy, sulfáty, parabeny a jiné přísady, na kterých sice není nic špatného (nacházejí se ve většině běžně užívané kosmetiky), ale nejsou přírodního původu. Takže to ještě jednou zopakuji: Lush není přírodní kosmetika. Správným tvrzením by bylo: některé z výrobků od firmy Lush jsou 100% přírodní (jednoduché pravidlo: výrobky tuhé formy jsou přírodní, výrobky tekuté obsahují chemické konzervanty - vyčetla jsem kdysi kdesi na netu, ale neplatí to bohužel moc spolehlivě), ale... a ještě jednou to zopakuji: Lush jako celek není přírodní kosmetika.

Kosmetika inspirovaná přírodní ideou
Tak sem bych zařadila všechny ty přírodní Nivei a Oriflamy a další. Většinou se ovšem tyto firmy neoznačují za výrobce přírodní kosmetiky a schovávají se za prohlášení o 95% přírodního původu nebo za nejasné brepty o přírodní inspiraci a rostlinná tajemství. Nechci znevažovat snahy kosmetických firem o zapojení přírodních složek do výrobního procesu, ale přírodní kosmetika toto není a často je takové označení značně zavádějící. Kosmetika Ryor na svých stránkách sice nabízí tři produkty v bio kvalitě a o sobě tedy prohlašuje, že je přírodní... opravdu si nejsem jistá a od Ryoru doma nic nemám a na netu jsem žádné informace o složení nikde narychlo nenašla.  Ale už jen ten fakt, že Ryor na svých domovských stránkách neuvádí přesné složení svých "přírodních" produktů, není právě přírodnědůvěryhodné. A myslíte si, že tři 100% přírodní přípravky v širokém sortimentu dávají dané společnosti právo označovat se za výrobce přírodní kosmetiky?

Rostlinná kosmetika
Ani Yves Rocher není přírodní kosmetika. Yves Rocher je kosmetika rostlinná, alespoň tak se prezentují, jako kosmetika vyrobená na základech rostlinných výtažků. Stejně jako Lush mají i v Yves Rocher celkem rozsáhle propracovaný program myšlenek netestování na zvířatech, fair trade a dalších. Já vůbec nechci shazovat tyto myšlenky etického výrobce a prodejce, které jen tam mimochodem podle mě představují celkem náročný a obdivuhodný koncept podnikání, ale je nutno si uvědomit, že 100% přírodní produkt se ani takovou cestou vyrobit nemusí. Ani jejich řada Bio není prý naprosto přírodní, záleží kus od kusu a já opět nemůžu nikde na netu najít přesné složení... Už to samotné o něčem svědčí.


A na závěr bych chtěla ještě poznamenat jednu věc. Někdy se stane, že i výrobce přírodní kosmetiky se trošku utne a použije nepřírodní konzervanty. Jako například Saloos a jejich odličovací oleje, které obsahují PEGy, jak mi vysvětlila ortodoxní vyznavačka přírodní kosmetiky v našem místním obchodě se zdravou výživou... Dneska už prostě asi nejde věřit ničemu a nikomu.


33 komentářů:

  1. Moc krásně si to tady objasnila ;)Já jsem v tom tedy jasno měla, ale překvapuje mě, kolik lidí považuje mnohdy zcela nepřírodní kosmetiku za přírodní.
    Na druhou stranu někde se začít musí, taky jsem se přes Lush postupně dostala až k certifikované přírodní kosmetice.

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělý článek. Myslím, že to pomůže v základní orientaci. Super.

    OdpovědětVymazat
  3. Myslím, že u většiny z těchto "přírodních značek inspirovaných přírodou" se jedná hlavně o marketing. Lidi na to slyší, takže je jednodušší zatajit 5% chemie a vyzdvihnout 95% "přírody"(z toho je 94% voda), a hop- máme tu najednou přírodní kosmetiku.

    OdpovědětVymazat
  4. Teda nechci být za rejpala, ale moc osvětlený mi to nepříjde. Jako tahle tvoje věta u toho lushe mě fakt dostala: Ano některé z výrobků jsou přírodní, biologické a veganské, ale jiné obsahují PEGy, sulfáty, parabeny a jiné přísady, na kterých sice není nic špatného (nacházejí se ve většině běžně užívané kosmetiky)

    Tak zaprvé pegy, parabeny a spol. jsou svinstvo, po kterým se časem spousta lidí osype atd., takže říct neni na nich nic špatnýho, dyt jsou v každý běžný kosmetice mi příjde fakt mimo.

    Jinak pokud chce někdo opravdu čistě přírodní kosmetiku, tak stačí aby na výrobku byl certifikát BDIH a má 100% jistotu, že tam neni nic chemickýho.

    OdpovědětVymazat
  5. anonymní: tak za prvé tento článek není psán jako odsouzení nebo obhajování přírodní nebo chemické kosmetiky, ani jako analýza jednotlivých složek, je to spíš takové pozastavení nad tím, že za přírodní je považována kosmetika, která přírodní není. a za druhé já opravdu nevidím nic zas až tak špatného a ďábelského na PEG /parabenech a spol, je to běžně používaný konzervant a je sice pravda, že spousta lidí se po něm může osypat, ale spousta lidí se také může osypat po 100%ně přírodní kosmetice, protože jsou alergičtí na některou ze složek. pokud toužíš po odsouzení PEGů a spol, budeš asi muset navštívit nějaký přírodně ortodoxnější blog...
    jinak bdih certifikáty naprosto souhlasí, to je jistota, které se můžu držet.

    anonymní: je to marketing, naprosto souhlasím.

    shaki, rosaroja: děkuji.

    OdpovědětVymazat
  6. A co si ty myslíš o Alverde?

    OdpovědětVymazat
  7. trb: jasně indulona je taky super, vazelína je taky super, sice je to 100% ropa, ale tak co :) když si chce někdo mazat ropou, tak ať se jí maže :)

    OdpovědětVymazat
  8. přesně. ať si každý maže, čím chce. jinak zrovna na induloně a vazelíně nevidím nic špatného, 100% vazelína není ani zdravotně nebezpečná, není karcinogenní ani toxická, je antialergenní a je doporučována i lékaři... jako záleží jen na osobním pohledu, jestli vazelínu používat budeš nebo ne.

    OdpovědětVymazat
  9. alverde je přírodní, nevýhodou je, že jako konzervanty používají ve velké míře alkohol, což taky není nic moc.

    OdpovědětVymazat
  10. Mě se článek velmi líbí a nemám ráda ty řeči o ropě atd. Kdyby nebyl ropy, tak nic nemáme.
    Moje babička se maže indulonou 50 let a nic lepšího není, ropa neropa :-/

    OdpovědětVymazat
  11. Anooooooooo, nějaký takový článek sem chtěla sepsat a myslím, že už není potřeba, vystihla si to naprosto přesně. Už mě štvalo jak sem na každém blogu četla, že Lush je přírodní kosmetika...Mimochodem nejsem si jistá jestli všechno tuhé je přírodní, jako složení sem nečetla a nechci je hanit, ale nezdá se ti divné jaktože ty šampuky nadělají tolik pěny? Mě přijde že tam musí házet tenzidy jinak nevím jak jsou něčeho takového schopni docílit...

    OdpovědětVymazat
  12. Já to hlavně pochopila jako uvedení na pravou míru některých zavádějících informací a uvedení konkrétních značek, které jsou často vydávány za něco, co tak úplně nejsou. Takže mně přijde článek osvětlující dokonale.
    A já mám tedy za to, že ropa je 100% přírodní produkt, ne? :-) Na vazelínu ať mi nikdo nešahá :-) A ségra je těžký atopik a po většině přírodních (opravdu přírodních) věcí se spolehlivě osype. Já mám přírodní kosmetiku ráda, myslím, že asi nejlíp by člověk udělal, pokud by se myl jen vodou a mazal oliváčem, ale taková ty hysterie, že všechna chemie fuj a vše musí mít padesát certifikátů, jinak se k tomu nepřiblížim, mi přijde celkem mimo mísu.

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj, přicházím s netématickým dotazem. Chtěla bych si v průběhu září objednat ze Silk Naturals a napadlo mě objednat si ve dvou (popřípadě ve více) lidech, abychom dosáhly na hranici 125 dolarů pro poštovné zdarma. Pokud bys byla pro, napiš mi mail ;).

    OdpovědětVymazat
  14. na přírodní kosmetice jsem začala ujíždět a naopak odsuzovat tu s chemií a syntetikou, ale jak píšeš tady na konci článku, ono opravdu nejde věřit snad ničemu. Saloos striktně píšou, že jsou 100% přírodní, ovšem 100% je asi jen kokosový olej, co mám doma a jestli jsou u čistících olejů PEG, tak to potom teda ... to aby se z toho člověk zbláznil, než najde něco, co je NAPROSTO přírodní. už mě to přestává bavit, protože to je fakt náročný :)

    OdpovědětVymazat
  15. Tee - u té objednávky je ale potřeba počítat s tím, že ti to proclí a vyměří dph a třeba v případě SN se to vyplatí pouze v případě těžkých věcí, které ti to poštovné prodraží skoro o 100%. Ale většina věcí vychází levněji s poštovným a bez dph.

    OdpovědětVymazat
  16. Že Vám skočím do rozjeté debaty.. teď už je tam nabízeno něco jiného http://www.luxurybeautyguide.cz/cs/beauty-box/
    tak doufám, že dostaneme ty micelárky, kvůlí ní jsem to teda já osobně objednávala...

    OdpovědětVymazat
  17. Já v tom měla jasno, ale spousta lidí stále nemá. Mě chemie nevadí, nejsem žádnej fanatik, spousta lidí je kvůli tomu přehnaně hysterická...

    Dejnicka: Já na to koukala včera, že už je tam něco jiného a lehce jsem znejistěla a čekala nějaké reakce. Já to taky chtěla kvůli té micelárce..

    OdpovědětVymazat
  18. Rena: Jáprávě chci objednávat meru/nkový olej, různá tonika...prostě různé těžké lahvičky, u kterých mi poštovné vychází nehorázně draho. S DPH atd počítám.

    OdpovědětVymazat
  19. Tee: Do budoucna Silk Naturals plánuji, ale asi až tak kolem prosince, teprv zkouším vzorky tak dle výsledku. Tak kdyby se objednávalo až pak nebo byla další várka, tak bych asi se přidala. Chci Super Serum a to je včetně poštovnýho nad 25 dolarů, tak by se mi to asi vyplatilo.
    Ví někdo kolik % se platí DPH a clo?

    OdpovědětVymazat
  20. L.A.N.Y. : Odkdy jsou tenzidy pěnidla?
    Tenzidy prosím pěkně snižují povrchové napětí vody a připadávají se do prací prášků.

    OdpovědětVymazat
  21. Dejnicka: Já myslím, že jsme jen vykoupily zásoby micelárky a tak dali nové zboží. Je tam psáno, že v případě vyprodání zasob bude sortiment nahrazen.

    OdpovědětVymazat
  22. Díky za doplnění informací:) I tak budu mít Ryor, Saloos a Yves Rocher ráda:-D

    OdpovědětVymazat
  23. l.a.n.y: teda já jsem to pravidlo vyčetla kdysi na netu, zkontrolovala jsem si to namátkově (pěny, balistiky, henna, oleje X sprchové gely a krémy) a platilo to, teď jsem ale koukala na ty šampuky a obsahují sulfáty... tak proto pění. no já v článku opravím, ať to zase nemate.

    tee: děkuji za nabídku, ale sn (nebo jakoukoliv jinou kosmetiku) teď opravdu nepotřebuji. já možná budu objednávat, až po novém roce...

    daniela: ten saloos a pegy mě taky překvapily, hlavně o tom nikdo neví, protože saloos je přeci určitě přírodní 100% a myslím si, že i lidé, kteří se o složení kosmetiky zajímají, si to u toho saloosu nepřečtou, protože budou předpokládat, že saloos je prostě přírodní.

    dejnička, noogeta: ty jo, teď jsem si ten beauty box přečetla... to mě asi trefí, až mi to přijde domů a budu tam mít tělové mléko (které mě vůbec ale naprosto vůbec nerajcuje)

    jája: no teď jenom, aby to měli někde poznamenané, že já chci micelárku.

    petra: dph se platí 20%, clo je nějakých zanedbatelných možná 3% nebo 5% (tím si nejsem jistá, protože celní sazebník je hodně obsáhlý a ty kategorie tam jsou opravdu kreativní.

    rena: no jo, ale kdybych se myla jen vodou a oliváčem, tak by to nebyla žádná sranda. nehledě k tomu, že by vás asi denní příspěvky o vodě a olivovém oleji asi dlouho nebavily...

    katie: však jo, třeba zrovna ty odličovací oleje od saloosu já mám ráda i s pegy...

    OdpovědětVymazat
  24. trb: no pokud mi nepošlou micelárku, tak budu chtít vrátit peníze.

    OdpovědětVymazat
  25. Platí se jen dph, kosmetika je od cla osvobozená. A jaká nuda, víš, kolik je druhů olivovýho oleje? :-))))
    A jestli mi nedojde micelárka, tak budu hodně naštvaná, doufám, že to bude zabalený nějak, aby to bylo poznat, protože pak bych jim to s radostí nechala poslat zpátky...

    OdpovědětVymazat
  26. Jája: a ty ses nikdy nespletla?! prostě myslíš na něco a napíšeš něco jiného...Chemie mám za sebou dost vím, co je co.

    OdpovědětVymazat
  27. L.A.N.Y. : Bavíme se tu o složení produktů, tak jsem chtěla uvést věc na pravou míru. Tvůj příspěvek mě jako studující hlouběji chemii fakt pobavil. :D Nic ve zlém.

    OdpovědětVymazat
  28. Jája: OK, ale já mám svých starostí dost a myslela samozřejmě uplně jinou látku, ale popletlo se mi to, jenže nevidím důvod proč hned musíš dělat chytrou, že to víš líp než já, protože tak není:D Mě nevadí, že si mě opravila, ale jaký stylem... I když to asi zřejmě nechápeš

    OdpovědětVymazat
  29. Pěkný článek. Já myslím, že někteří k tématu (ne zde v diskuzi, ale obecně)přistupují s velkým stresem a zbytečně si komplikují život. Pokud to zdravotní stav nevyžaduje, je lepší brát tyto věci s rezervou. Jinak by se člověk zbláznil. A ropa? Ta je úplně přírodní, vždyť tryská ze země.:)Vše v dobrém.
    Rejčka

    OdpovědětVymazat
  30. L.A.N.Y. :ty jsi fakt ubožačka ;)

    OdpovědětVymazat
  31. Hezký článek. Třeba to o LUSH jsem si ani neuvědomila. Ale tak člověk se pořád učí, že :-) Myslím, že nejlepší je asi jít podle certifikátů (HCS, BDIH, EcoCert, atd.). Tam má člověk aspoň jistotu, že ví, co kupuje: http://www.ruzovychroust.cz/kosmeticke-certifikaty/

    OdpovědětVymazat
  32. Bohužel mám pocit, že se v tom také moc nevyznáš. to o čem mluvíš je BIO. Přírodní kosmetika je ta, která využívá přírodní extrakty a ne, že by byla kompletně přírodní, tedy BIO.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. http://www.internationallawoffice.com/newsletters/detail.aspx?g=c19cd19e-6900-450d-8dbb-ad4c5b6c0d17#comparative
      nejvíce nezávislá definice, kterou jsem našla. pokud je pro tebe v pořádku používat přírodní přípravek, který obsahuje tak třeba jen 5% přírodních složek, pak... "good for you"

      Vymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...