pondělí 2. dubna 2012

Brát nebo nebrat?

Tak jako samozřejmě, že na tuto otázku existuje jen jedna odpověď. Ber to, dokud někdo dává, ber to plnými hrstmi. A pokud někdo ještě dává, ber toho víc. A ještě víc. Hamty hamty, ať to stojí cokoliv (nic není zadarmo). Jenomže pak si člověk založí blog, získá několik náhodných čtenářů a otázka stále zůstává... Brát nebo nebrat produkty zdarma určené k recenzování?

Můj postoj je nekompromisně následující. Nebrat. Blog je moje volnočasová aktivita, není mým cílem v tomto prostoru cokoliv vydělávat, píšu si spíše pro sebe a pokud se něčeho bojím, tak toho, že si o mně bude někdo myslet, že jsem zaprodaná prodejná děvka v kosmetickém průmyslu. Jenomže pak vždycky nastane situace, někdo mi napíše, hodně mě pochválí, trošku mi pochlebuje a prostě ty produkty k recenzování jsou něco, co jsem stejně chtěla, ale protože jsem skrblík, tak jsem si je zatím nekoupila. A občas se prostě odolává těžko. No jo... takže co s tím. Takové malé soukromé drama, které se odehrává při každé "zaplacené" recenzi v mojí hlavě... vyhrocená herecká etuda pro přijímací zkoušky na DAMU.

Teď jako abychom si to ujasnili. Nemám nic proti tomu, když ostatní berou a recenzují. V žádném případě nepropadám panice, která by vyústila v anonymní komentář dostatečně jedovatých slin. Jako berte si, recenzujte si, já si to klidně přečtu. A někdy třeba i koupím, marketingová komunikace na poli kosmetických produktů na mě působí často a ráda... a oni to ti marketingový manažeři (svině jedny) dobře vědí. No jo, ale co já? Chci být součástí toho marketingového průmyslu?

Takže jo... sice nevím, jestli já mám brát. Je mi jasný, že ostatní berou... a vlastně jim to přeji. Co mě ale vytáčí, jsou články a recenze, které sice jsou psané, jakože to bylo koupené za vlastní peníze, ale přitom to bylo darované. Za účelem pochvalné recenze. Jako fakt holky, když už jste to vzaly, tak to alespoň přiznejte... Co mě fakt dokáže vytočit, je článek o dražší kosmetice (očividně získané zdarma) a pod ním článek závistivých komentářů, které by si to TAKY chtěly koupit... Krom toho to jako nechápu. Vy se za to, že jste něco dostaly zdarma stydíte? Tak proč to potom berete, když se stydíte? Taky tím, že okolnosti nevyjasníte, vlastně považujete své čtenáře za hlupáky, kteří věří tomu, co čtou... (A já nechci považovat své čtenáře za hlupáky.) Krom toho mi to přijde až jako poklona, když mi někdo něco nabídne, protože je jasné, že ten člověk si můj blog našel, pravděpodobně alespoň něco přečetl, líbilo se mu to a něco mi nabídl. Fakt jako se nemám za co stydět. A nebo to raději nepíšete, protože je pravda to, že produkt zadarmo si koupil váš kladný názor?

Taky mě dostávají všechny ty možné anonymy a kritici, kterým se (nejspíš ze závisti) nelíbí, že někdo něco dostal zadara. Tak pro ty mám jedinou zprávu... trhněte si nohou. A pokud se vám nelíbí, že vaše oblíbená blogerka něco dostala a teď o tom píše, tak jí přestaňte sledovat, prostě GFC - sledované blogy - zrušit sledování daného blogu a nazdar bazar. Až bude mít dotyčná jen padesátku sledovatelů, nejspíš jí žádný marketingový ředitel nic nenabídne... ani slovíčko jí nenapíše, tomu věřte.

Teď se přiznám, že v původním plánu byl tento článek mnohem lépe strukturován. Nevadí, strukturu a hlavní body tomu dodám teď a vy si to nějak v hlavě smícháte, takový myšlenkový koktejl kreativity a reflexe. A tak tady mám dvě poselství, jedno pro blogery a jedno pro čtenáře...

Pro blogery:
Berte pouze, pokud souhlasíte s podmínkami nabídky. Pamatujte si, že nic není zadarmo.
Berte pouze to, co potřebujete, chcete a používáte. V tom nejlepším případě berte pouze to, co byste nejspíš časem koupili za své vlastní peníze.
Nemaťte a neblbněte své čtenáře a vždy alespoň zmiňte, že daný produkt jste dostali k recenzi.
Neprodávejte své názory za lahvičku krému a balzám na rty.
Nedovolte, aby se váš osobní blog stal jen a pouze výkladní skříní produktů k recenzování.

Pro čtenáře:
Možná závidíte, že někdo dostal něco jen tak zdarma. V tom případě si uvědomte, že vy taky dostáváte něco zdarma... blog.
Krom toho nic není zdarma, žádná blogerka jen tak zhůry nedostane něco zdarma pro svůj začínající blog. A uvědomte si, že např. za rokem pravidelného blogování jsou hodiny práce, které kdybych dostala zaplacené třeba i jen minimální mzdou, tak si nejspíš můžu koupit nové auto (no tak jo byl by to nejspíš hodně levný model a ještě se slevou a nějaká bouraná ojetina v pochybném bazaru a možná by to ve výsledku stačilo tak akorát na autíčko na baterky, ale stejně...).
A pokud jen maličko závidíte, není nic jednoduššího, než si založit vlastní blog... a třeba vám časem taky někdo něco nabídne.
Pokud se na více blozích objeví ty samé recenze (tzv. stádní marketingová akce) není to chyba blogerek, ale toho, kdo jim ty krémy nastrkal do poštovních schránek.
Pokud máte pocit, že daná blogerka svůj názor prodává, tak jednoduše ji přestaňte číst.

No nevím a to je asi tak vše. Jako asi už vám došlo, že i když brát nechci, tak někdy neodolám a vezmu si. Jen maličko. A pokud někdo požaduje statistiku: takže za rok a půl blogování jsem si vzala asi 15 kusů plné velikosti a občas nějaký ten vzorek (jako oficiální statistiku si nevedu a mám v tom počítání tedy trošku bordel, něco jsem dostala jako PR vzorek z novinářských akcí, kde jsem nebyla jako blogerka, ale jako ehm-ehm-no-dobře-říkejme-tomu-třeba "novinářka", něco jsem si koupila, že jsem dostala kredit do e-shopu za to, že jsem o nich už kdysi dávno recenzi napsala, a něco jsem dostala dvakrát za jednu recenzi, prostě těch patnáct berme jako vrchní hranici). Pokud se nepletu, přímou nabídku výrobku zdarma za účelem napsání recenze jsem dostala devětkrát, pětkrát jsem natěšená přijala a čtyři nabídky jsem odmítla, protože prostě to bylo naprosto mimo mísu mého zájmu. Tak já teď nevím, je to moc nebo málo? Jsem zaprodaná děvka kosmetického průmyslu? Myslíte si, že vůbec existuje něco jako naprosto nezávislý, PR nepoznamenaný a přitom tisícem čtenářů denně čtený blog? A kdyby vám zítra napsali z Diora/Chanela/Narsu/Crushed Botanicals/Garden of Wisdom/Physicians Formulas/Tony Moly/W3ll/Skin Food/Baviphat/Rouge Bunny Rouge  (a ten email fakt čekám každým dnem, však slavná už jsem ne...), že chtějí, abyste recenzovala jejich nejnovější kolekci limitovanou velmi omezeným počtem kusů, a že chtějí, abyste to napsala jen a pouze Vy, protože naprosto zbožňují Váš blog, co jim odpovíte?

PS: A moc děkuji za včerejší komentáře. Tak nějak se ukázalo, že jsem na tomto blogu asi jediná, kdo má starost o jeho zaprodanost...

54 komentářů:

  1. souhlasím s tebou snad ve všem.

    nelíbí se mi, jak někde slečna napíše, že si chce koupit tu a tu drahou kosmetiku, ale že si na ni musí našetřit a za tři dny píše, že už si našetřila a další den vidím recenzi :D to je fakt nenápadné.

    a když vidím na každém druhém blogu článek o stejném balzámu na rty, tak mě ani nenapadne si ho koupit, ale spíš se mu obloukem vyhnu :)

    na tvé recenze se však těším, bude to jistě nějaká pecka!:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. přesně vím, koho myslíš :D

      Vymazat
    2. jako nebudeme jmenovat, ale asi více lidí pozná, koho myslíte /myslíme.

      a zrovna tento přístup ke sponzorovaným recenzím mě asi točí nejvíc.

      Vymazat
    3. Heeej, já nevím :( A chtěla bych vědět ;o)

      Já jsem jako smířená s realitou, protože recenze nepíšu, tak ani nic nedostanu! Taaak... Sama si za to můžu :(

      Vymazat
    4. boruvkao, tak potom si za to fakt můžeš sama... nebo třeba někdy dostaneš nějakou dekorativku nebo sigma štětce (jak teď dostala miss beauty addict), neztrácej naději.

      Vymazat
    5. trb, já asi nejsem tak čtenářsky atraktivní (ono není co číst!), takže se jako nedivím ;o) Recenze na pěstící kosmetiku psát nechci, protože na to mám citlivou pleť a olezlý obličej mi za to nestojí. U dekorativky mi to zas přijde zbytečné... Tak si to budu dál šmudlat po svém a tiše fňukat, že mi nikdo nic nedá :D

      Vymazat
    6. jo tak tomu říkám plán...

      Vymazat
  2. Já jsem pro BRÁT a PŘIZNAT SE k tomu. Však co je na tom špatného? Ve finále jde o pochvalu a poctu tvému blogu. Je ale důležité zachovat si svůj názor. A závistivé komentáře? Jen se nad nimi povznést. Zlí lidi byli vždycky. A výdycky budou. Ale "den je krásný", ne? tak proč si jej kazit ;-)

    evelinsbook.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
  3. Já nevidím nic špatného na tom, že si bloggerky berou produkty zdarma. Proč ne žejo, kdo by odmít :D. I když je fakt, že trochu závidím. Ale zároveň jim to přeju.
    Nemám ráda ale recenze těchto výrobků. Připadá mi, že hlavně vychvalují, aby jim pak někdo zas dal něco zadarmo. Dostala mě jedna slípka na fb Maybelline - psala o tom novém make-upu, prý že je do oranžova, ale že to vůůůůbec nevadí, jen ho musíte umět nanést hodně rychle... to mi připadá jak lezení do zadku za každou cenu a snahu nepohanit to, když jsem to dostala zadarmo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Suzie: Přesně tohle nemám ráda!

      Vymazat
    2. že se to musí nanést rychle.... hahahahaha to je vtipný. a no zrovna tomu maybellinu podle mě nepomůže vůbec nic.

      Vymazat
    3. Já ten Maybelline používám a byl koupen za vlastní peníze. Je sice divnej, ale jsou dny, kdy mi vyhovuje. Trošku paradox. Že bych si taky založila kosmetický blog? :D

      Vymazat
  4. Me spis mrzi, ze kazda pochvalné recenze na nejaký výrobek musi byt automaticky zaprodana. Z toho co jsem měla zatím já možnost poznat, tak když něco dostanu zdarma, tak me ještě nikdo nikdy nenutil napsat pozitivni recenzi ( a proto jsem ji také pokaždé nenapsala) s vetsinou nabídek pak člověk beztak dal nespolupracuje, proste něco pošlou, ty o tom napíšeš a nazdar bazar. Není důvod psát pozitivni recenze, pokud zkušenost pozitivni není....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tenhle příspěvek, právě to mě zajímalo. Nevím, zda si to myslím špatně, ale zkrátka si myslím, že spousta holek píše kladné recenze jen proto, aby firmu "neurazily" a aby jim příště zase něco nabídla. Evidentně je ale praxe různá. Pak to nejspíš závisí na podmínkách, které blogerka s produktem dostane, nebo ne? Nebo to fakt vidím moc složitě? Prostě přijde mail, pak pošta a čau? :-D
      Verunka

      Vymazat
    2. plum foolery, jo ten názor, že recenze je pochvalná, a proto i zaprodaná, je dost na ránu pěstí. mě ovšem mnohem víc točí blogerky, které něco vezmou a nepřiznají to (snad proto, aby je někdo neobvinil ze zaprodanosti)... jako sice se stokrát můžu dušovat, že výrobek zdarma názor neovlivnil, ale není to tak... minimálně to ovlivnilo téma, o kterém článek píši.

      veru, a tak nějak to většinou funguje, někdo napíše email - pošle balíček - a konec. maximálně (u mě celkem pravidelně, protože jsem líná a do toho, kdy co napíšu si kecat nenechám) se pak z té firmy ještě ptají, kdy článek bude. a ještě se mi tedy nestalo, že by mi někdo nabídl dvakrát (ale tak zase já jsem malé kačátko a plavu v tom značně nezkušeně).

      Vymazat
    3. Myslim, že je to tak v naprosté vetsine pripadu. Znacky vetsinou kontaktují blogery na přímo svym zastoupenim nebo prostřednictvím nejaké marketingove agentury, ktera ma za úkol propagacijejich produktu, v obou pripadech ale pošlou balíček a výměnou chtějí článek a hotovo. Žádná další spoluprace tam neni, je to jednorázovka:-) jinak já taky nejsem světaznal a každy den mi nechodí desítky balíčku, ale myslím, že z toho co mám zkusenost vím, že bloggerka nema zádný důvod k tomu psát nadsenou recenzi kdyz nechce, protože at napíše pozitivni či negativni recenzi, ma z toho to samé- kelímek krému (apod.) :-)

      Vymazat
  5. Jsi jeden ze tří blogů u kterých vím, že i když něco na testování dostanete, tak ta recenze bude fakt pravdivá, a i kdyby ten produkt stál fakt z prd, tak vy to napíšete. Když vidím ty hromadné recenze produktů zdarma, tak se pak většinou tomu produktu vyhnu - a můžou být ty recenze víc než pozitivní. Prostě mě to nějak odradí. Jestli tohle nemám jen já, tak je to pak pro ty firmy spíš kontraproduktivní.
    Ale na tvoje recenze se těším, fakt že jo! Aspoň budu vědět jak to s těmi produkty doopravdy je.
    A závistivci se najdou vždycky. Já si zase tu věc koupím radši za svoje prachy, když fakt budu vědět že za to stojí - a to se dozvím jen díky nezávislým recenzím.

    OdpovědětVymazat
  6. Já moc blogů, které by měly obsah kde dotyčná nepíše své názory nesleduji. Pro mě produkt zdarma není zárukou pozitivní recenze a pozitivní recenze, pokud je odůvodněná není něco špatnéhp. Pokud ale cítím, že tomu tak je, tak blog/příspěvek nečtu. Ale fakt je, že sleduji spíš psací, než áchací blogy.

    Donedávna jsem nic nedostala, ani mi nikdo nic nenabízel, mám se kvůli tomu cítit méněcenná, nebo mě nikdo nečte? Téměř všechno co jsem zatím recenzovala jsem koupila, nebo měla půjčené, s vyjímkou věcí z Human Fundamentalism od Illamasqui, které bych si koupila tak jako tak a proto jsem z nich měla obrovskou radost. Konjac jako dárek od Lídy, kterou znám osobně a teď mi mají poprvé přijít nějaké skleněné piníky, které tak jako tak používám jen s podkínkou odkazu na webovky /tedy to co psala Verunka mail = pošta = čau/, ale až mi přijdou budu je hodně zkoumat.

    Kdyby mi výrobce, nebo jeho PR nabídl na recenzi právě Illamasqu, Chanel, RBR, dobře klidně i OPI, tak jo, kývla bych, bez váhání. Přípdně kdyby mě někdo pozval na předváděčku značky, kterou mám ráda, byla bych zvědavá.

    Faktem ale je, že mi recenze na blozích přijdou uvěřitelnější, než v časopisech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no vidíš a zrovna tu human fundamentalism ti závidím.

      a méněcenná se cítit nemusíš, třeba já tě čtu. taky mi přijde, že v poslední době ty marketingy nějak cílují, třeba garnier bb jsem dostala, protože jsem o bb krémech u něco málo napsala i před tím. stejně tak je to právě teď s benefitem a tam jsem zase já nic nedostala, protože o něm nic nepíšu, že ano. takže si spíš nic neodostala, protože nepíšeš o těch správných věcech...

      Vymazat
  7. Ty s tím máš fakt problém, co? :-))) Mně na sponzorovaných recenzích vadí dvě věci (debilní vychvalování jen proto, že to bylo zadarmo a nepřiznání, že to bylo zadarmo neberu v potaz). Když nějaký blog čtu, tak je to i proto, že je mi tak nějak blízký vkus a nákupní zvyklosti dané osoby. Takže když dostane něco zadarmo, tak bych (samozřejmě kromě upřímné recenze) fakt ocenila, kdybych se dočetla i to, jestli to dotyčná stejně plánovala koupit, pokud to předtím neznala, jestli by si to koupila nebo by ji to zaujalo, kdyby to bývala znala a tak. Přijde mi, že není žádná ostuda napsat, že produkt xy je moc dobrý, ale díky ceně si ho dotyčná nezamýšlí pořídit. Pro mě osobně to má značnou vypovídací hodnotu. A pak mi teda vadí - ale v tom jsou bloggerky nevinně :-) - že firmy vesměs posílají všem to samé. U věcí na pleť mi to nevadí, protože každá pleť je jiná, takže to má význam, ale třeba krémy na ruce (ano, Crabtree, koukám na vás...).... Je mi jasný, že jako PR vzorek se vybírají věci, které jsou zároveň "slavné" (v kosmetice fakt nesnesu slovo kultovní) a dostupné v rámci portfolia značky, ale stejně... A na recenze se těším a osobně bych byla pro to, aby mé oblíbené bloggerky dostávaly k vyzkoušení co největší část kosmetické produkce veškerých značek, ušetřilo by mi to hafo práce, času a peněz :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele mám, celé dny nemyslím na nic jiného, než jestli jsem už zaprodaná definitivně nebo jen trošku...

      a já ti nevím, tak napiš do chanelu, dioru, narsu... že chceš abych zrovna já napsala recenzi na to a to. jako to nějak vymyslíme.

      Vymazat
  8. Super článek. K tomu jak jsi psala, že se holky nepřiznají, že to mají zadarmo..není to v nějakých jejich podmínkách, že jim ta firma řekne, že to nesmí říct? A stejně tak hodnocení, nemají nakázáno, že to musí vychválit a vložit odkaz na eshop? Mně nikdy nikdo nic nenabídl, ale tipuju, že to asi takto nějak budou mít domluvené, aby to bylo výhodné pro obě strany. Pokud napíše, že si to koupila ze svého a že to je příšerný šmejd, tak to asi nesplní to, proč se to dělá.

    Hodně vídám recenze na Ryor a Ziaju. Zvláštní, že? :)) Beru je s rezervou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já myslím, že takové podmínky si žádná reálně a smysluplně uvažující firma nedá... tedy já jsem se s tím ještě nesetkala.

      Vymazat
  9. A proč bys nebrala? Ber a napiš objektivní recenzi a je to ok:)

    OdpovědětVymazat
  10. Tak mi to nedá něco maličko napsat... nejsem bloggerka, pouhá čtenářka několika málo blogů.
    Na Tvůj blog jsem narazila úplně náhodou a díky skvělým recenzím už mám celkem solidní kosmetickou výbavu a hořím nadšením, když vidím, že jsi napsala něco nového. Píšeš věcně, jasně a hlavně i kriticky.
    Takže klidně se nechávej obdarovávat a nás pak obdaruj upřímnou recenzí a skvělým a mnohdy vtipným počtením, opravdu se moc dobře čteš, přesně můj šálek čaje (kafe nepiju).
    Díky za Tvůj "normální" blog a těším se na všechny ty nové recenze od zkorumpované děvky kosmetického průmyslu:-)))
    Fakt to tak neřeš;-) Myslím, že to pak stejně většina holek pozná, proč a jak danou recenzi bloggerka napsala...
    Have a nice day!
    Izi

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji moc za komentář... já to tedy tímto okamžikem přestávám řešit a poberu, co můžu, alespoň budu mít o čem psát, ne?

      Vymazat
    2. přesně tak:-D ale zas to nepřeháněj:-D
      Vůbec netuším jak je tahle marketingová mašinerie nastavená, jak moc jsou obdarovaní tlačeni k úžasné recenzi, nebo co tím vlastně zamýšlejí a asi je mi to i jedno, mám fakt důležitější věci na starost.
      A rozhodně mě k nákupu výrobku nedonutí skvělá recenezce, když si pak pod čarou přečtu, že to vlastně dostala a že je to vlastně i dost drahé a sama by si to vlastně nekoupila, protože drahé věci si nekupuje, ale druhým ze srdce doporučuje ať si to koupí, protože je to přeci naprosto úžasné, blbý je, že třeba to fakt úžasné je, ale chce to trochu normální přístup. Vůbec mi nevadí, když se na konci článku dozvím, kolik věc stojí a kde jí seženu a že jí dotyčná dostala a nemusím pak dočítat tyhle stupidní komenty, které to celé shazují.
      Pokud někdo dokáže napsat objektivní recenzi na darovanou věc, tak ať toho dostane třeba metrák, ale nebojí se napsat "hele sorry, ale tohle fakt zato nestojí"
      A to Tobě myslím nechybí, dál piš jak píšeš, nepodělej se z marketingové mašinerie, to se na to radši vyprdni a piš o indie kosmetice, ta mě stejně baví nejvíc;-)
      Izi

      Vymazat
  11. Osobně si myslím, že blogerka které recenzuje obdržený produkt, nechce být právě za prodejnou děvku. Přece jenom bych se divila, kdyby pod článek nebyl jeden jediný příspěvek o reklamě a žvástech, že to dělá pro peníze. Přece jenom ČR není v blogování tak daleko, aby tyhle věci lidi chápali. Mě osobně to nevadí, ale když čtu blogerku, který je v jednom článku zatěžko dát za makeup 500 a další článek je o krému za 1300 , tak by se asi nad sebou měla zamyslet. Co mě ale fakt fakt s*re je, to kolektivní obdržování produktů. Teď je to gs eladen, předtím to byl nějakej eshop s vlasovou kosmetikou, lékárenskou kosmetikou, benefit hervanou. Já fakt nechci číst na 20ti stránkách to samé. Do teďka jsem myslela, že dostane blogerka produkt a je jen na ní jestli ho uveřejní nebo ne. Asi jsem žila v iluzi. No každopádně čekám, že se ti tu strhne pěkná měla. :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no jo, jenomže to, že deset blogerek recenzuje ten jeden a ten samý produkt, není chyba blogerek. ale špatně nastaveného marketingu, který tlačí moc na pilu... jenomže si to odnesou ty blogerky.

      Vymazat
  12. Teda Trb, Tebe muselo dnes něco/někdo hodně rozzuřit. Večer si dej panáka. Nebo dva. Takový stres takhle "po ránu" není zdravý :-) Dokonce jsem dostala stihomam a zpětně jsem v rychlosti proklikala chroustí články, jestli jsem fakt všude zmínila, že jsem něco dostala k otestování! No boha jeho, to mi nerob takové nervy :-)
    Fakt je, že idea začátku mého webu byla taková, že se konečně někde vykecám o kosmetice, co doma mám. Víš jak - když už drahému/kamarádce/komukoliv po milionstopadésátédévaté opakuju, že tenhle krém je fakt zajímavý a přiletím s hláškou "schválně k tomu čuchni, jak to pěkně voní!" ... no to by došly nervy asi každému, že. Proto mě napadlo založit o kosmetice vlastní stránky a doufala jsem, že najdu podobně smýšlející lidi, kteří nebudou kroutit hlavou nad tím, když sepíšu "ódu na krém" nebo se budu podivovat nad "zvláštní roztíratelností"... btw stejně mě nepřestává překvapovat, že se našli lidi, co ty moje plky fakt čtou :o)
    Mám pár oblíbených obchodů (a vůbec to z počtu příspěvků u některých značek nejde poznat, že), kde nechávám pravidelně vykrvácet peněženku. Což někteří sice moc nechápou, ale co už... každý máme nějaké závislosti, ne? A mám si snad místo toho kupovat sladkosti?! Jak bych za chvíli vypadala, kdybych nechávala stejné částky v cukrárnách? :-D Faktem je, že spisuju recenze a poznatky jak na mnou koupenou kosmetiku, tak si píšu přímo výrobcům o vzorky, nebo teď v poslední době jsem dostala i pár produktů gratis.
    Neskutečně mě třeba potěšilo, když se mi ozvali z L'Occitane (zatím jsem psala jednu recenzi na relaxační sprch. gel a teď chystám další na mandlový krém), Crabtree & Evelyn nebo Fleur de Santé. A jak už jsem zmínila, často si taky píšu o vzorečky sama, hlavně když jde o značku kosmetiky, co zatím neznám.
    Jo a co se těch hromadných recenzí týče (když výrobce rozešle stejný produkt víc lidem najednou) - mě to náhodou docela baví. Víc lidí, víc názorů. Ale chce to teda aspoň trochu objektivní postřehy.
    Šmarja sem se rozepsala... navíc je to jakési zmatené... radši končím. Každodpádně zajímavé téma jsi nakousla. A baví mě číst i tu diskuzi :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. samozřejmě je to jen můj názor, ale ten je prostě takový, že pokud dostaneš něco zdarma a recenzuješ to, tak by si měla zmínit, že to bylo zdarma. jinak je to podraz na čtenáře. a souhlasím s tím, že v americe toto mají uzákoněné a pokud blogerka dostala k recenzi něco, musí to uvést. jako ona skrytá reklama je pěkná svině...

      ale jak říkám, je to můj názor. a moc děkuji za komentář. úplně jsem si představila manžela/přítele, jak se musí tvářit, když mu nosíš ty lahvičky o očuchání...

      Vymazat
    2. tak bylo by dobré to zmínit, to jo.
      Ale ono je to třeba v jednom konkrétním případě těžké s tím "zdarma", Trb. Už jsem párkrát narazila i na recenze, kde bylo psáno, že dotyčná dostala tu kosmetiku k narozeninám. A i když je celkově z blogu jasné, že by si bořka něco takového nikdy nepořídila (nebo už to dokonce někde seplula!), stejně napíše, že je to skvělé a dokonalé a hurá. Ale třeba jen z toho důvodu, aby toho, kdo ji obdaroval neurazila. Co říkáš na takový "narozkový" případ? Recenzovat/nerecenzovat/pochválit/poplut? :-)

      Vymazat
    3. abych řekla pravdu, tak narozeninové a jiné dárky mi až tak nevadí. jako jo... důsledně by to bylo dobré to označit, ale zase na druhou stranu tyto osobní dárky mi přijdou součástí osobní soukromého života. a možná, jak říkáš, ta obdarovaná taky třeba z osobních důvodů napíše lepší recenzi, což by tedy neměla, ale dělá to z osobních důvodů ne kvůli větším prodejům.

      hlavní rozdíl je v tom, že pokud blogerka dostane něco k recenzování, tak to je součástí jejího veřejného života. taky to je marketingová aktivita a prostě nemůžu si pomoct, ale skrytá reklama je svině. neříkám, že to ty blogerky dělají jako reklamu, ale tak zase jako... když se občas rozhlédnu kolem.... jo a skrytá reklama world-of-mouth je mocná.

      Vymazat
  13. Já nevím, už docela dlouhou dobu čtu jen blogy, které mám osvědčené, takže se mě tento problém netýká a jsem vlastně šťastná! Protože třeba u pleťových krémů (a částečně i dekorativky) jsem zatím nenašla nikoho, kdo by měl stejnou (divnou) pleť jako já, tudíž jsou pro mě takové recenze na prd a vše si musím stejně vyzkoušet "osobně".

    OdpovědětVymazat
  14. Trošku chaotický článek, ale chápu, že byl napsán asi pod vlivem emocí. S jeho myšlenkou, ale absolutně souhlasím.
    Byla bych moc ráda, kdybych u recenze, kterou čtu se pravdivě dozvěděla, že si produkt blogerka zakoupila sama či ho dostala zdarma na testování. Když už to vzala, nemá se snad za co stydět ne?
    Bohužel jako většina "nevzdělaných" čtenářů blogů netuším, které slečny jsou v takových recenzích a zatajování zdroje největší odbornice. Je tu někdo ochoten někoho jmenovat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. joo tak takhle zvědavá jsem taky, ale to myslím není úplně košer tady vypisovat :-))
      Izi

      Vymazat
    2. no... budete si to muset napsat samy. já na nikoho bonzovat nebudu.

      Vymazat
    3. Já taky vůbec netuším, o kterých je řeč...anonymové, práskněte to :))

      Vymazat
    4. no tak třeba cup of style, tak by zrecenzovala nadšeně i hovno a všem doporučila ke koupi, kdyby ho dostala zdarma

      nebo jagrova

      prostě vůbec všechny tyhlety h&m šourům blogerky, těm osobně nevěřím ani slovo, pokud se týká kosmetiky, protože to všechno dostávají zdarma

      Vymazat
  15. úplne zbožňujem, keď teraz vidím na každom druhom blogu asi 2-3 značky a takmer rovnaké produkty a ódy na produkt... ja netvrdím, že sú zlé, ale... ja osobne to už radšej ani nečítam
    a tiež ma to štve z opačnej strany- len preto, že má nejaká blogerka niekoľko tisíc sledovateľov, nemuseli by sa predbiehať spoločnosti, aby jej niečo ponúkli. narážam na jeden zahraničný blog, ktorý je inak super, ale slečna nemá absolútne žiadne riasy a minimálne raz do týždňa ukazuje najdrahšie riasenky, ktoré jej NIČ nevyčaria. ako si to má potom človek kúpiť, keď to čo vidí, ho nepresvedčí?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nekupovat, protože si nekoupím produkt od firmy, která ze mě dělá debila už z principu. Tohle totiž funguje v duchu "je slavná, hodně lidí se to dozví, určitě se alespoň někdo chytne a koupí to". A jestli to kupuje proto, že to má smysl nebo proto, že to bloggerka napsala, já to vidím a iracionálně to musím mít? No, to už firma neřeší. A já fakt nebudu podporovat někoho, kdo ze mě dělá zaslepeného blba, který chce všechno, co vidí.

      Vymazat
  16. Já to nějak neřeším. Když blogerka zapře to, že nějaký výrobek dostala zadarmo, zdá se mi to spíš trapné, a ona tím pak zesměšní samu sebe. Pak se musím nad jejím dalším článkem ptát "to ti taky dali?". Když už mi pak začnou její kecy vadit, jednoduše jí nečtu (což mi připomíná, že zas musím projednotit sledovaný blogy). Pokud někomu něco závidím, určitě to nejsou výrobky zadarmo, protože mi přece není sedm a ačkoli mám blog o kosmetice, neznamená to, že nic jinýho neřeším. A tak pokud někomu firma nabídne něco co se mu líbí a chce to zkusit, tak jasně, ať si to vezme a klidně to pochválí když je to fajn, ale matlat si za každou cenu na obličej krém pro jiný typ pleti jenom proto, že je zadarmo, to je samozřejmě nesmysl.

    OdpovědětVymazat
  17. Upřímně řečeno(jo a děkuji za pěkné počtení jako vždy, tvůj blog miluji)já bych brala kdyby mi někdo něco nabídnul, ale pro mne je to jako představa ze science fiction:-D A zrovna k tobě důvěru po těch všech recenzích mám obrovskou a věřím že bys nenapsala "je to skvělé, kupujte!" jen proto, že ti to někdo dal...
    Zrovna tobě bych přála abys dostávala všechno, protože od Tebe si tu recenzi s chutí přečtu(bohužel to nemohu říct o všech)...Tož tak.

    OdpovědětVymazat
  18. Skvělý počtení...snad ještě nikdo tu nezmínil jádro pudla - firmy ty produkty prostě posílají holkám, který třeba ani nemají kosmetickej blog, s prominutím ví o kosmetice prd a neumějí ani napsat recenzi, dvě věty ve stylu, je super, hydratuje, voní, kupte si ho....hlavně že holky mají spoustu hlavně mladých čtenářek, který si poletí koupit něco, co používá jejich "idolka"...

    Přijde mi vrcholně nefér nenapsat, dostala jsem-li něco zadarmo. Zatím jsem si nevšimla žádnýho blogu, kde by to tak bylo, ale ráda se přiučím...jak tu někdo psal, časté recenze na Ryora jsou mi poslední dobou podezřelý...

    Nevzala bych si asi nic, co bych si sama nekoupila, pokud by nešlo třeba o něco, na co fakt nemám a chci to, ale to je utopie, že. Nemá to smysl - chci to, koupím si to. Nechci to - nač další krám do domu. Nesnáším čecháčkovství, hrabat hrabat, hlavně že je to zadarmo....
    Pokud mi někdo nabídne něco, co bych si sama koupila (což už se stalo), tak zastávám názor hloupej kdo dává, hloupější kdo nebere...

    A ještě se vyjádřím k tomu, co se tu v komentech řeší - já osobně jsem vždy, pokud jsem nabídku neodmítla, narovinu dotyčnému napsala, že v recenzi napíšu svůj opravdovej názor a nebudu chválit za každou cenu a zatím s tím nikdo neměl problém. Ještě jsem se nesetkala s tím, že by někdo napsal - neuvádět spolupráci. To bych je hodně rychle poslala do prdele, protože to je podle mě regulérní podvod na čtenáře :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele a to jádro pudla mě už ani nebere. já totiž radikálně řízla a přestala jsem sledovat všechny blogy, které se nezabývají kosmetikou jako prvnotním zájmem... no a znáš to: sejde z očí, sejde z mysli. takže všechny oblékací blogeríny si klidně můžou recenzovat narsy a tak dále a mě už je to ukradené... vlastně ještě lépe, já o tom nevím. navíc mi občas i to jednání firem přijde dost nelogický, třeba jsem naprosto nepochopila, proč mi byla nabídnut a spolupráce s těmi pilníky (co zmiňuje nahoře day, myslím)... nehty na blogu ukazuji spíše omylem a z donucení.

      ty recenze na ryor a ziaju jsou trošku podezřelé... a taky jsou už nudné, já jsem to přestala číst už minulý týden.

      Vymazat
    2. Mě trochu překvapilo, kolik lidí si "najednou" koupilo Hervanu, na jednom blogu si dokonce slečna nějak neuměla v komentářích vzpomenout, kolik vlastně stála. Jako to bych možná ještě spolkla holkám z gauče, ale na blogu, kde je high-end kosmetiky jako šafránu, to je fakt trochu divný....

      Vymazat
    3. reni, samozřejmě teď nevím, který blog máš na mysli... ale jestli máš na mysli ten samý jako já, tak potom mě to taky zarazilo, překvapilo a vlastně dále raději bez komentáře.

      Vymazat
    4. Dashulka: první odstavec jsi mi de facto vzala z klávesnice - přesně tohle mi strašně vadí, protože leckdy jsou ty produkty pro mě zajímavé (a třeba uvažuji o nákupu) a ráda bych si přečetla nějakou recenzi v kontextu - takže od někoho, kdo kosmetice rozumí a neomezí se na jedno souvětí "je moc příjemný, příjemně se roztírá a příjemně voní, příjemně doporučuju všem" - což ovšem dělají všechny ty outfitové blogeríny, co o kosmetice předtím samy nikdy nenapsaly ani jeden post a jejich přehled v ní je nulový (což samozřejmě nevyplývá z toho, že o ní nikdy nepsaly - někoho to třeba nebaví - ale právě z toho, co napíšou o té věnované) - nepotkala jsem ani jednu, u které by pak nebylo zřejmé, že tomu rozumí jako koza petrželi (i když, to tu kozu asi urážím, když nad tím tak uvažuju)

      a samozřejmě mi je jasné, že těm značkám na tomhle vůbec nezáleží - ony chtějí reklamu - tedy aby to viděl co největší počet lidí - a nikoli objektivní užitečnou recenzi

      v tomhle kontextu to vlastně není vůbec testování výrobků, ale jen reklamní prostor, za který zaplatily výrobkem zdarma

      Vymazat
  19. si jediný kozmetický blog, ktorý čítam, a viem prečo (:

    OdpovědětVymazat
  20. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  21. Těžko říct, zatím mi nikdo nic zadarmo nedal... (Vyjma teda dárků k Vánocům nebo narozeninám. :D)
    Ovšem předpokládám, že i kdyby mi někdo něco nabídl, tak nebudu lhát.
    Souhlasím s tvým článkem, až na tu zaprodanost. Určitě to jde i bez ní. Třeba u tebe. Měly by to vidět i slečny "Je to super (poslali mi to zadarmo), kupte si to *(konec recenze)*".

    OdpovědětVymazat
  22. komentare som si neprecitala (mozno sa k nim este vratim), tak neviem ci ma niekto rovnaky nazor ako ja, ale ja mam takyto:

    brat? ano, ale nie to co je na kazdom druhom blogu, pretoze to uz nikoho nebavi citat, ja sa takym clankom uz len vyhybam

    a ked uz zoberiem tak jasne ze povedat ze som to od nich dostala a ak nechcu aby som to povedala, tak len napisem ze som to dostala nemusim menovat

    a tretie ze ano chapem takyto marketngovy tah voci blogerke je vlastne korupcia/podplatenie voci nej a ona sa bude citit velmi zaviazana takze bude produkt recenzovat kladne a to je podla mna dost nahovno, pretoze nehovori cistu pravdu...

    ja aj ked som nieco dostala, dokazala som sa od toho odosobnit a ako rozumny clovek vypisat negativa a pozitiva...

    OdpovědětVymazat
  23. Napsala jsi to vážně moc hezky a ve většině s tebou souhlasím! Já beru nějakou spolupráci (která je dobrá) jako odměnu pro toho blogera za to, že tomu věnuje svůj čas.. protože co si budeme povídat, ono to vážně zabere dost času a kolikrát i nervů.. :D :) A myslím, že žádná blogerka s velkou návštěvností není zcela nezávislá.. nebo aspoň já neznám žádnou takovou blogerku.. :D takže pokud to něco přinese jejím čtenářům a bude to v rámci toho blogu dobré, proč ne..?

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...