úterý 10. dubna 2012

Vzorky v českých parfumériích

Včerejším článkem jsme se tak nenápadně a symbolicky přehoupli do další částí "mám to zdarma mánie". A sice to možná byla sranda, když jsem ukazovala, co jsem dostala zdarma já, ale ještě větší sranda to je, když můžete něco zdarma dostat všichni... nebo ne? No a když jsou to vzorky, tak by to asi mělo být tak nějak zdarma. K tomuto článku mě inspirovala Plum Foolery, která o vzorcích v českých parfumériích psala kdysi dávno (téměř před půl rokem, ano až taková je moje produktivnost a tento článek se rodí už čtyři měsíce) (a taky bych přátelsky chtěla Plum požádat, aby něco udělala s vyhledáváním v historii svého blogu, protože ten její článek jsem tam hledala skoro stejně tak dlouho).

Můj postoj k dané problematice je zhruba takový: v českých parfumériích nakupuji spoře, ovšem o vzorky si tam chodím říkat často. (No to často berme s rezervou, protože málokdy mám vůbec zájem z parfumérie něco vyzkoušet, už jenom tento vzorkový projekt byl náročný v tom, že jsem nevěděla, co chci vzorkovat.) Když jsem byla ještě malé kosmetikou neotrkané kačátko, tak jsem se bála otevřít zobáček a požádat si o vzorek pro mě bylo dobrodružství srovnatelné s trmácením Froda, Sama, Gluma a prstenu. Teď už jsem velká labuť a když chci vzorek, udělám jediné: nakráčím do parfumérie, kývnu na prodavačku, řeknu si a dostanu. Málokdy se mi stane, že by mě odmítla. A pokud ano.... jednoduše do té konkrétní Sephory už nechodím.

Takže moje rada je jednoduchá. Chcete si vyzkoušet makeup (nebo cokoliv jiného) před tím, než ho koupíte? Nebojte se, otevřte pusu a o vzorek si řekněte. Nikdo jiný to za vás neudělá. Opravdu ne... Pokud něco chcete, řekněte si. Samozřejmě, že existují různé taktiky, jak vzorky z prodavaček vymámit, ale prostě tato je upřímná, jednoduchá a tak z 90% funkční. Za poslední čtyři měsíce jsem takto získala šest vzorků v různých pražských parfumériích (výběr byl zcela náhodný). Na fotce můžete vidět, kolik jsem toho v které parfumérii dostala. Je jasně vidět, že se to liší prodavačka od prodavačky, ale tak nějak to nebylo vůbec špatné a tři z těchto makeupů jsem si užila více než dostatečně. Nejméně mi toho dali v Sephoře v Palladiu a nejsem si jistá, jestli to bylo tím místem nebo prodavačkou, která byla výjimečně blbá a namyšlená. A pokaždé, když jsem si řekla, jsem i dostala.

pokud ty prťavé popisky v obrázku  nemůžete přečíst, tak si ho rozklikněte nebo...
Marionnaud Flora - Marionnad Palladium - FANN Letňany
Sephora Palladium - Sephora Flóra - Sephora Letňany


Předpokládám, že vás i zajímá můj názor na vyzkoušené makeupy, takže minirecenze budou následovat v dalších dnech.

Požádat si o vzorek je neskutečně jednoduché, ale i já jsem vlastně plachá osoba (jako laň, když už jsme u těch zvířátek dneska), takže dříve jsem na to chodila často taky od lesa. Zajímala jsem se o daný makeup a nechala se poučovat prodavačkou tak dlouho, až mi ten vzorek sama nabídla. Nebo jsem kladla prodavačkám tak všetečné dotazy, že mi vzorky nutily, jen abych konečně odešla. Případně jsem předstírala naprostou neschopnost při výběru odstínu, až prostě prodavačce nezbylo nic jiného, než mi dát vzorek. A to všechno jen proto, abych nemusela vyslovit ta kouzelná slůvka: "Mohla bych prosím poprosit o vzorek tohoto makeupu?" Ovšem víte, jaká je nespolehlivější taktika? Tvářit se jako ta mrcha od vedle, co v Sephoře často i snídá, sebevědomě nakráčet do krámu, postavit se doprostřed a rozhlédnout se... prodavačky pak většinou zbystří a padají mi k nohám. Už se mi dokonce i stalo, že mi vzorky samy od sebe nabídly (bez toho, abych já vůbec promluvila). Takže přestaňte naříkat, že v českých Sephorách se vzorky nevedou... hlavu vzhůru a do toho.

Jen několik poznámek na konec:
Nechoďte prosit o vzorek před Vánoci, o Vánocích, po Vánoci, během hromadných slev, o Velikonocích, behěm dnů Marianne, v neděli a vůbec ve dny, kdy je v parfumérii spousta lidí, prodavačky jsou o minimálně jeden stupeň méně ochotné, často jim chybí kelímky a vůbec dost často v těch testerech toho moc není.
Kelímek si můžete nosit i vlastní v kabelce, občas jim v obchodech chybí.
Pro vzorky si choďte do méně frekventovaných parfumérií, taková Sephora na Václaváku snad nedává vzorky vůbec, Sephora v Letňanech naopak nikdy nezklamala.
Choďte během slabších hodin, kdy není v parfumérii moc lidí, dopoledne, pozdě večer, ve všední dny...
Jsou velké rozdíly mezi parfumériemi. Nejraději mám snad Marionnaud, prodavačky mi tam přijdou nejchytřejší, nejochotnější a nejvíc toho o kosmetice ví. Nemám ráda FANN, přijde mi, že tam je vzorek největší problém. Do Douglasu moc nechodím (je tak nějak mimo mou pražskou korzovací trasu, ale třeba v brněnské Vaňkovce je Douglas super). A Sephora je někdy naprosto marná a jindy perfektní - záleží hodně na prodavačce, ovšem přijde mi, že se to lepší. A je dost dobře možné, že názory vyjádřené v tomto odstavci jsou lehce zastaralé, do parfumérií už čtyři roky moc nechodím.
Dobré je zajít si pro vzoreček hned, jak se novinka objeví u nás na trhu... se silnou pravděpodobností můžete být tak první, která z testeru ochutná (ta kvalita makeupu je občas dost různá, většinou v závislosti na stáří a ochmatanosti testerů).
Asi si raději nenechávejte určit odstín prodavačkou, ony na to moc buňky nemají a spolehlivě vybírají tmavé odstíny, raději to odhadněte podle svého vlastního oka.
A hlavně se za to nestyďte, jestli tam budete stát nahrbení, kuňkat jak nesmělý prváček a vlastně si tak jako vůbec nebudete jistí... tak je dost pravděpodobné, že prodavačka zavětří šanci ukázat svou převahu a nic nedostanete.
A pokud si řeknete a ona vám nedá... tak svět se přece kvůli tomu nezboří. Na světě je parfumérií. A ta prodavačka si vás pamatovat fakt nebude, toho se nebojte.

24 komentářů:

  1. fajn clanok, v podstate suhlasim so vsetkym, je to tak. Ja mam, co sa stedrosti k zakaznikom tyka, v tomto smere naj skusenosti z Douglasu, potom Marionnaud a absolutna katastrofa je Fann. Ale nie vzdy sa da takto generalizovat, nakoniec ja tak zalezi na samotnom personale.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám své zkušenosti z různých parfumérií.Nedivím se, že absolutně nejvíc negativních ohlasů je na prodavačky z Fannu. Mnohé znám osobně a vím, že většinu z nich vyhodili ještě i z fabriky od pásu, kde do té doby znaly maximálně tak voňavky z Avonu a nejednou jsou z nich rádoby odbornice na parfémy. Co se týče přístupu a chování k zákazníkům,tak tyto Důry asi zapoměly, že už nejsou ve fabrice na šatně..

      Vymazat
    2. Rozhodně Fann vůbec se mi nelíbí A nejhorší je v Liberci v Nise

      Vymazat
  2. oj ja byla pro vzorek vcera :D takze jsem porusila pravidlo o Velikonocich :D ale dostala jsem, nebo spis mi byl temer az vnucen....nebudu se dlouze rozepisovat o tom, ze zrejme skolena prodavacka me- snehurku odhadla na odstín č.3....takze kdyz uz mi ho nutila, rekla jsem si o 010, kterej sedl perfektne!
    Nicméně tedy já se do velkých obchoďáků a tím pádem do parfumerek dostanu tak 3x do roka, což není žádný velký terno.... nebýt toho, že se moje švagrová tak zpila, že jsme ji museli vést domů, tak bych neměla ani včerejší vzorek :)

    jinak super článek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ale to bude tím, že jsem byla ve Vankovce, kde je douglas super :D

      Vymazat
  3. Fajnový článek, já do parfumerií moc nechodím, ale o vzorek se nebojím říct. A už bych si nenechala radit prodavačkou v odstínu čehokoliv, nechala jsem si takhle jednou poradit s odstínem make-upu a mohla jsem ho nosit leda, když jsem byla opálená. Navíc jsem "konzerva" na přípravky, takže jakmile najdu, co mi vyhovuje, tak od toho neodcházím. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Já zrovna vybírám make-up, takže o vzorky jsem byla žebrat minulý týden. A mám velmi dobré zkušenosti s Fann parfumerií, kam jsem si šla dvakrát pro jeden určitý vzorek make-upu a odcházela jsem s dalšíma dvěma/třema na vyzkoušení. Je fakt, že nikde jinde jsem si o vzorky neříkala, ale ve Fannu mi vždycky ochotně poradily a vzoreček daly :)

    OdpovědětVymazat
  5. ja parfumerie neznasam, lebo si tam nic poriadne nemozem pozriet a vyskusat ... preto radsej pozeram recenzie, popripade drogerie maju vzorky uz skoro ku vsetkemu, len keby nieco robili s tym hroznym osvetlenim, vdaka ktoremu si domov odnesiem vacsinou uplne iny odtien ako som chcela :D

    OdpovědětVymazat
  6. Já mám čerstvý poznatek právě ze Sephory v Palladiu, byla jsem tam tedy kvůli krémům, ale paní byla velice vstřícná a vnutila mi asi 5 kalíšků přeplněných produkty. V tom zápalu jsem ještě na rovinu řekla o vzorek makeupu pro kamarádku a dostala jsem ho bez mrknutí oka a řekla bych, že hodně velké množství (a to byla ta Sephora narvaná).
    Já jsem na 100 % přesvědčená, že záleží na prodavačce, proto mám v některých Sephorách už vytipované ty milé a vždycky když tam jsou, obrátím se na ně :)
    Jinak se o vzorek vůbec nebojím říct, už jsem se vycvičila!

    OdpovědětVymazat
  7. Hezký článek :) Jsem taky laň stydlivá :)

    OdpovědětVymazat
  8. Smarjaaa- google-> Plum foolery vzorky a je to hned první odkaz:-) to mi neříkej ze trva sto let. Ale asi a tím archivem něco udělám, protože me tyhle připomínky ( a ze jich poslední dobou je) začínají točit. Nemá nikdo google nebo co? Teď to nemyslim nijak utocne, jen me to fascinuje:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. hele jako, v pohodě, google jsem použít mohla, že ano. ovšem já naivně šla na tvůj blog s tím, že jsem věděla, že to bylo někdy před vánocema, myslela jsem si, že během pěti minut se tam tím archívem nějak proklikám... no a spletla jsem se. pak jsem si to tedy chtěla najít přes vyhledávání google u tebe na blogu a to tam taky není... a nakonec jsem musela ten google (jakože najet na stránku google.com a zadat dotaz) použít. no ehmehm přišlo mi to trošku zdouhavé.

      Vymazat
  9. Jů, tak to je skvělý článek, v životě by mě nenapadlo říct si v parfumerii o vzorek make-upu, paráda, že jsem teď poučena.
    Ale já jsem tak stydlivá, že to asi nedokážu :-D Přítel mě onehdá donutil vejít do Erotic City, nahrnula se mi krev do tváří, oblilo mě horko až jsem málem zkolabovala.
    No, zpět k tématu. Ani mi tak nejde o make-up, ale potřebovala bych z nich vydyndat 5ml vůně, myslíte, že to funguje i takhle?
    Ve Fann mi jednou dali pidiflakonek v rámci reklami.
    Díky
    P

    OdpovědětVymazat
  10. děkuji všem moc za komentáře a jsem ráda, že pro vzorky chodíte a testujete. ono taky koupit si makeup za tisícovku jen tak... není jen tak.

    u vůní to nevím, jestli to funguje. to jsem nikdy nezkoušela. ale někde jsem četla, že odstřiky vůní dělají... ale neochotně. (a snad jen k nákupu nebo tak nějak, fakt nevím, třeba tady poradí někdo jiný.)

    OdpovědětVymazat
  11. s ochotou pri robeni odstrekov voni na doma v parfumeriach som sa teda v nasich koncinach nestretla. Sem tam nejaku vzorku pribalia k nakupu (to plati pre kamenky aj web shopy), ale celkovo si myslim, ze po vzorky voni je najlepsie zajst na ebay alebo arome.

    OdpovědětVymazat
  12. odstřiky parfémů si kupuju za 30kč na parfemy.cz, třeba takovej alien od muglera ve vzorku vydrží klidně na sezónu, protože ho používám fakt jen na zvláštní příležitosti.

    OdpovědětVymazat
  13. Haha...tak s tímhle problém nemám. Prostě otevřu pusu a slušně požádám. Není na tom nic těžkého. Ale ještě před rokem jsem neměla šajn, že nějaké vzorky si můžu vůbec vyžebrat.

    Mě teda víc udivilo, že nechodíš do parfumerií. Ty jako kosmetický guru? Se mi ani věřit nechce. A taky se podivuji na tím, že jsi dostala vzorek v Marionnaud. Mě bylo řečeno, že vzorky vůbec nevedou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já ti nevím, v marionnaud tam dostanu vždycky. a většinou i víc druhů a odstínů, než si řeknu.

      a je to jednoduchý. do parfumérií nechodím, protože už pět let bydlím v místech, kde parfumérie nejsou, jako lepší se to, poslední dva roky bydlím alespoň ve městě, kde jsou drogérie... a posledního půl roku dojíždím do prahy, takže občas se do nějaké té parfumérky dostanu, ale většinou na to nemám čas. ale alespoň mě to naučilo nakupovat na internetu.

      Vymazat
  14. Sleduju tě už dlouho, ale poslední dobou mě tvoje články hodněěě baví :) Tak vzhledem k tomu, že bydlím v tý největší pr** :D, tak mám nejbližší Sephoru v Pardubicích a tam jsou prodavačky hodně milý a ochotný..Jinak do parfumerek moc nechodím, ale třeba v Polsku je prefektní Douglas, prodavačky se tam netváří jak nakoplá brambora, ale jsou vážně milý, ochotný, o kosmetice toho dost ví :).

    OdpovědětVymazat
  15. fann nesnáším, marrionaud mě odrazuje světelně přepálenými prodejnami, nejbližší douglas nám zrušili, takže zbývá sephora, ta je tak pěkně černá ;)) ale fakt záleží na prodavačce, no

    btw. trb, polaď prosím trochu to písmo, je strašně malé, opravdu špatně se čte - já tě sice čtu ve čtečce, kde ho mám naštěstí zcela normální, jak fontem, tak velikostí, ale když si překliknu sem a čtu si komenty, tak je to tak jako nepřehledné ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já ti nevím... to byl normálně tnr velikost 12. což nechápu, protože všechna ostatní písma velikosti dvanáct, jsou mnohem ale mnohem větší. no ale na přání to bude teď zase takto.

      Vymazat
    2. Nejhorší prodavačky s nejmenšími znalostmi a přehledem jsou ve Fannu.

      Vymazat
  16. Přesně tak, když vejdu třeba do Fannu a mnohdy tam vidím ty tupoučké slepičky, to jejich zbožíznalství je někdy trága a ještě si myslí, že jsou jako něco víc, protože prodávají předražené parfémy, na které samy nemají,/ asi proto ten nedostatek vzorečků/...ale z trabanta mercedes neuděláš a cuchta zůstane vždy cuchtou...

    OdpovědětVymazat
  17. Svatá pravda, ve Fannu jsem roky pracovala a za drtivou většinu svých kolegyň z ostatních prodejen se stydím ještě teď i když by mi to mohlo být dávno fuk. Jsou opravdu nehorázně hloupé a omezené, absolutně se nevyznají ve značkách, neumějí se vyjadřovat, zkrátka tragédie. Jenže nejhorší na tom je, že vedení firmy je to samé, tak se pak nemůžeme divit, že to vypadá, jak to vypadá. Jsem opravdu moc ráda, že do tohoto panoptika už nepatřím.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...