sobota 12. srpna 2017

Kdy a proč řešit pH v kosmetice

Řeknu trošku rebelsky hned na začátku. Myslím si, že sledovat pH kosmetiky je zbytečnost. Ano, řekla jsem to. A řekla jsem to s plným vědomím po několika měsících, kdy jsem si opravdu poctivě měřila pH a tak nějak jsem si nevšimla, že by to mělo nějaký ten vliv na pleť. Sledovat si po domácku pH je podle mě zbytečnost ze dvou důvodů:
  • zaprvé pokud si vybíráte šetrné (tím myslím šetrné složením a přírodní složení taky neuškodí), tak ty čističe zas až tak vysoké pH nemají,
  • zadruhé je (případně mělo by být) povinností výrobců si správné pH produktů ohlídat.

Takže fanatické sledování pH je zbytečnost. No dobře, ale buďme trošku pokročilí a povězme si, kde sledovat pH, když pokročilí být chceme. Ve zkratce je to u třech základních produktů a to z těchto důvodů...


(1) čisticí produkty

Takže gely, pěny, krémy, cokoliv, čím si ráno i večer umýváte pleť. pH u těchto produktů je nutné sledovat, protože příliš vysoké pH narušuje ochranný film pokožky a dělá ji náchylnější ke spoustě věcí: pupínky, stárnutí, vrásky, černé tečky, oslabení, začervenání, zpomalená regenerace, vlastně cokoliv. Je proto důležité sledovat, jak moc vysoké pH má čištič, vzhledem k tomu, že pH pleti je přirozeně kyselé, zatímco pH vody může být až zásadité, takže čisticí gel by měl ideálně mít pH alespoň mírně kyselé, aby neutralizoval zásaditost vody a při použití příliš nezvyšoval pH pleti.

Jaké je optimální pH čisticího gelu?


(2) produkty s AHA/BHA

Ovocné kyseliny už podle názvu by měly být kyselé. A jejich optimální pH je opravdu kyselé. Pokud není, tak produkty s AHA nebo BHA ztrácejí svou účinnost. Je to jednoduché. Koupili jste si drahé tonikum s kyselinou mléčnou, ale přijde vám, že nefunguje? Pokud má příliš vysoké pH, tak to bude nejspíš tím. To samé platí pro peelingy, pro masky, pro krémy, pro séra, pro cokoliv, od čeho očekáváme, že to bude kyselinovat.

Jaká jsou ideální pH pro AHA a BHA kyseliny?


(3) vitamin C

Další aktivní látkou, u které na pH opravdu záleží, je vitamin C. Jeho přirozeným pH je hodnota v kyselém spektru. Pokud má céčko vyšší pH, tak se stává neúčinným, protože je vysoce nestabilní. Z toho vyplývají dvě významná doporučení pro céčková séra. Zaprvé je nutné je správně skladovat, aby nebylo narušeno pH. A zadruhé je vhodné je správně používat, při nanášení na právě umytý obličej se snižuje jeho účinnost, naopak ve spojení s kyselinami tuto účinnost maximalizujete, kombinujete totiž kyselé s kyselým. (Akorát to může být až moc pro pleť.)

Jaké je optimální pH kosmetiky s vitaminem C?
  • Základní céčko (L-ascorbic acid) má ideální pH 2,5 - 3,5, nad pH 3,5 silně nestabilní.
  • U dalších forem se optimální pH liší.
  • Sodium Ascorbyl Phosphate má optimální pH kolem 6 - 7.
  • Magnesium Ascorbyl Phosphate a Ascorbyl Tetraisopalmite jsou pH neutrální.



Abych se přiznala, tak u čisticích gelů a jiných mi na pH až tak nezáleží. Změřila jsem si pár produktů a nějak vysoké mi to nepřišlo, většinou jsem se pohybovala kolem šesti, ale těžko říct, kolik přesně, ty základní papírky zas nějak přehnaně přesné nejsou. Všechno to byly přírodní gely, bez výrazných silných agresivních sulfátů.

Na pH mi záleží hlavně u kyselin a vitaminu C. Protože prostě, pokud je pH příliš vysoké, tak tyhle věci nefungují. Což je dost opruz, když si koupíte nějaké to sérum za desítky dolarů, k tomu zaplatíte předražené poštovné a pak by to nefungovalo. Takže si dávám pozor a není asi od věci překontrolovat, že věc, která vám přišla, nemá pH úplně mimo svůj rozsah.

No a pak jsou aktivní látky, kde na nějakém tom pH tak nějak nezáleží. Mezi tyto látky patří retinoly, benzoyl peroxide, různé přírodní extrakty, kyselina hyaluronová a mnohé další. Většinou jsou to stabilní látky, které změna prostředí, teploty nebo světla tak nějak nevyděsí a nenaruší. I když všeobecně víceméně bude vždy platit, že mírně kyselé je vždy lepší než zásadité. Ani ne tak kvůli účinnosti jako spíš kvůli tomu, že pleť je přirozeně kyselá, tak proč ji zbytečně zatěžovat něčím zásaditým.

6 komentářů:

  1. > "zaprvé pokud si vybíráte šetrné, tak ty čističe zas až tak vysoké pH nemají"

    Tohle je podle mě dost ošemetné. Když si něco vybírám, tak informace o tom mám z obalu a ze složení, takže pokud tomu druhému dvakrát nerozumím (popřípadě to nemá staré známé SLS/SLES) a obal mi říká "šetrně/jemně odstraní nečistoty", tak ho koupím s očekáváním že je to šetrný cleanser. Třeba taková pěna Mizon Great Pure Foam má v popisu jak je super jemná, šetrná, vhodná pro citlivou pleť bla bla, ale pH má kolem 8. I když se zdá, že cleanser bude šetrný tak to nemusí mít nutně vliv na pH.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo jasně, je to napsané nepřesně, jsem tím myslela šetrné složením, já popisky na obalech nečtu, jen inci. takže šetrně v popisku by mi asi stejně uniklo. navíc si jiné než přírodní čistící gely a krémy nekupuji, takže navíc jsem tím myslela i přírodní složení. ale máš pravdu, že to nejde aplikovat 100%.

      Vymazat
  2. ahoj - otazka: mas pls skusenost s tymito kyselinami: http://www.sr-skincare.co.uk/salicylic-acid-peel-152-p.asp
    Resp. ako na teba posobia tie vyrobky? Dak.J.

    OdpovědětVymazat
  3. SR kyseliny používám 4 roky a jsem maximálně spokojená. Moje zkušenosti:
    Salicylová 10 % - nejsilnější exfoliační efekt. Používám jen bodově na akné a 1x za 2-3 týdny kompletně. Doba působení do 2 min.
    Mandlová 10 % - na pigmentové skvrny netrpím. Pro mě stejná jak glykolová, vyhladí.
    Mléčná 10% - nejjemnější, nejslabší exfoliační efekt. Již nekupuji.
    Glykolová 10% - Používám 1 x týdně, doba působení do 5 min. Hezky vyhladí, střední exfoliační efekt
    Bi - phase 10 % - směska všech. Druhá nejslabší. Používám 1x týdně.

    Začala jsem používat kyseliny kvůli rezistenci na Zineryt.

    OdpovědětVymazat
  4. týjo SR jsem ještě nezkoušela, ale díky vám oběma opravdu chci vyzkoušet. působí na mě fakt dobře.

    OdpovědětVymazat
  5. Ze SR jsem spokojena i s krémy. Séra beru z jejich vyšší řady značky Sensora. Kyseliny ze Sensory nejsou tak účinné. A občas zhřeším nějakým tipem od tebe.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...