středa 29. ledna 2020

Spotřebováno v roce 2019, aneb jak jsem se omezovala v nakupování

Máme za sebou první měsíc 2020, takže nejvyšší čas zrekapitulovat z hlediska spotřebováno minulý rok. V celkových číslech jsem skončila v mínusu, což mě potěšilo. Už druhý rok po sobě. Předloni to bylo díky velké čistce v dekorativní kosmetice, kdy jsem vyhodila fakt desítky laků na nehty, další desítky tužek a stínů na oči, vyhodila jsem i nějaké rtěnky a tak. Loni jsem taky vyhazovala a třídila, ale hlavně jsem se omezila v nakupování. Celkem za rok mi to dalo 354 nakoupených kusů a 380 spotřebovaných či vyhozených.

Jako na rovinu, nějaký ten minimalismus si na mě moc nepřijde. Možná k tomu časem dorostu, ale spíš si myslím, že ani tak moc ne. A potřebuji mít v koupelně několik poliček různých věcí, fakt si nevystačím s mýdlem a nějakým krémem. Na druhou stranu jsem si ale chtěla vyzkoušet nějaké omezení a přestat bez plánu nakupovat, co mi frnkne do nosu. 

Kdysi jsem u někoho viděla, že si povolil nákup jedné kosmetické věci měsíčně. Tak takové omezení bych nedala. Ani u oblečení jsem to loni nedala a to jsem se docela snažila. Zas je nutné znát své limity, protože kdybych se omezila moc, tak mi je jasné, že časem bouchnu a že to asi nebude úplně hezké. Chtěla jsem se omezit, ale udržitelně. A tak jsem si stanovila limit jednu objednávku za měsíc. Nelimitovala jsem třeba svoje nákupy v drogérii, stejně tam nakupuji jen tělové limitky alverde a šampony, obě tyto skupiny spotřebovávám docela rychle a zásoby se mi doma nehromadí. Taky jsem se neomezila v nákupech na iHerb. Stejně tam dělám je malé objednávky a většinou to ani není kosmetika.

Všechny další online objednávky, případně i návštěvy parfumérie, jsem ale omezila. Jeden velký nákup měsíčně, nezáleží na tom, kolik v něm bude kusů. V parfumérii jsem nakonec za celý rok nebyla ani jednou, takže nakonec jsem omezila jen online objednávky. S jednou úpravou, protože jsem zjistila, že nedokážu žít bez příležitostných nákupů na eBay. A tak jsem do limitu přidala i převod peněz na PayPal (= jedna objednávka). Z PayPal jsem pak platila i jiné věci, nejen kosmetiku, určitě to financovalo i nákupy oblečení, věcí pro děti, knížek a tak. Nákupy různých kosmetických blbostí z asijské kosmetiky se ale pak do limitu jedné objednávky za měsíc nepočítalo.

Jak mi to šlo? Pocity byly během roku smíšené, ale nakonec asi přece jen dobře, protože jsem si ten samý limit stanovila i na letošní rok. Každopádně loni jsem se dostala do dvou krizí. První byla na jaře, kdy jsem si v jednom měsíci nakoupila na Cult Beauty a SpaceNK, protože byly ty jejich velké gwp, a pak ještě na Content Beauty, protože jsem chtěla jeden beauty box. Tím jsem se vyřadila z nakupování kosmetiky na celé tři měsíce, až do prázdnin. Jo měla jsem něco málo na PayPal, ale i tak mi to přišlo omezující dost.

Další omezení pak bylo ke konci roku, kdy mi zbyl jen jeden jediný nákup (za prosinec), ale přede mnou byl celý svátek konzumerizmu na Black Friday. Nakonec jsem i toto ustála bez ztrát a koupila fakt jen jednu výhodnou nabídku (Deciem).

Kdybych to měla shrnout, tak ano vnímala jsem ten limit jedné objednávky měsíčně jako omezující. Ale občas jsem se pustila z řetězu a pořádně si zanakupovala i v rámci limitů. Díky tomu jsem to dokázala udržet opravdu celý rok. A díky tomu si i letos budu nákupy sledovat stejně.

Každopádně nákupy jsem si zapisovala, abych se lépe hlídala. Už jsem to shrnovala na IG, najdete to v uložených stories, ale tak pro zopakování tady seznam mých loňských nákupů:
duben: SpaceNK s gwp,
červenec: převedla jsem si na PayPal,
září: převedla jsem si na PayPal,
říjen: UNT,
listopad: rtěnka ze SpaceNK,

Některé z impulzivních nákupů pokryly platby právě z PayPalu. Takže jsem si mohla nakoupit bez problémů nabídky, co mi přišly k narozeninám, nebo když mě zaujala nějaká recenze či reklama. Letos tam začínám rok s téměř nulovým zůstatkem, navíc v lednu jsem už limit zaplnila (vánoční Guerlain ve výprodeji). Tak uvidíte, jak mi půjde limity dál.

1 komentář:

  1. Docela mi vadí jak manžel je vysazený na to aby se kupovala pro děti nová kii-baa kosmetika. Přitom on na začátku říkal že pro děti jen to nejlepší ale sám se tak nechová. Je to moc nezodpovědné když po něm něco chci a on se furt otáčí zády že nejsou peníze.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za všechny komentáře!

Nestyďte se a řekněte mi cokoliv, pochvalte nebo zkritizujte, na tom až tak ani nezáleží. Pokud ovšem toužíte jen zveřejnit odkaz na svůj blog, raději s tím jděte... někam jinam, veškeré komentáře s odkazy, pokud ty odkazy nejsou k věci, budou smazány.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...